Vuorovaikutus monikulttuurisessa hoitotyössä
Järvinen, Emma (2016)
Järvinen, Emma
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605219017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605219017
Tiivistelmä
Globalisaation ja monikulttuurisuuden lisääntymisen myötä hoitotyön kulttuurinen koulutustarve kasvaa. Kulttuurinmukaisen hoitotyön kehittäminen on asiakkaan oikeudenmukaisen kohtelun edellytyksenä terveydenhuollossa. Kulttuurin huomioiminen hoitotyössä on osa asiakkaan yksilöllistä hoitoa ja hoitohenkilökunta on avainasemassa sitä toteuttamassa. Kulttuurien välinen vuorovaikutus pitää sisällään moninaisia ulottuvuuksia, joiden ymmärtäminen on keskeistä erilaisia kulttuureja huomioivassa työskentelyssä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa hoitajien kokemuksia monikulttuurisesta hoitotyöstä vuorovaikutuksen näkökulmasta. Tehtävinä oli selvittää, minkälaisia kokemuksia hoitajilla on monikulttuurisesta hoitotyöstä, miten kulttuuritausta vaikuttaa vuorovaikutukseen monikulttuurisessa hoitotyössä sekä mitkä vuorovaikutukselliset seikat edistävät monikulttuurisen hoitotyön onnistumista ja mitä haasteita monikulttuurisessa hoitotyössä on havaittu. Tavoitteena oli saada tietoa monikulttuurisesta hoitamisesta ja henkilökunnan siihen liittyvistä koulutustarpeista. Kartoituksen tuottamaa tietoa voidaan tulevaisuudessa hyödyntää kulttuurinmukaisen hoitotyön kehittämisessä. Laadullisen opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla viittä sairaanhoitajaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Tulosten mukaan vuorovaikutukseen monikulttuurisessa hoitotyössä vaikuttivat eri kulttuuritaustaisten erilaiset tavat, erilaiset käsitykset terveydestä ja sairaudesta sekä hoitamista koskevat erilaiset odotukset. Yhteisen kielen puute toi haasteita vuorovaikutustilanteisiin. Koulutus monikulttuurisesta hoitotyöstä nähtiin tarpeellisena tiedon lisääjänä ja sen koettiin edistävän hoitajan valmiuksia kulttuurinmukaisessa hoitotyössä.
Kulttuurinmukaisen hoitotyön kehittämistä ja hoitohenkilökunnan kouluttamista voidaan pitää yhä enemmän merkittävimpinä asiakkaan hoitoa ja hoidon tuloksia edistävinä tekijöinä. Laajempi tietämys eri kulttuureista sekä terveydenhuollon eri yksiköiden yhteistyön kehittäminen mahdollistavat hoitajien osaamisen kehittämisen kulttuurinmukaisessa hoitotyössä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa hoitajien kokemuksia monikulttuurisesta hoitotyöstä vuorovaikutuksen näkökulmasta. Tehtävinä oli selvittää, minkälaisia kokemuksia hoitajilla on monikulttuurisesta hoitotyöstä, miten kulttuuritausta vaikuttaa vuorovaikutukseen monikulttuurisessa hoitotyössä sekä mitkä vuorovaikutukselliset seikat edistävät monikulttuurisen hoitotyön onnistumista ja mitä haasteita monikulttuurisessa hoitotyössä on havaittu. Tavoitteena oli saada tietoa monikulttuurisesta hoitamisesta ja henkilökunnan siihen liittyvistä koulutustarpeista. Kartoituksen tuottamaa tietoa voidaan tulevaisuudessa hyödyntää kulttuurinmukaisen hoitotyön kehittämisessä. Laadullisen opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla viittä sairaanhoitajaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Tulosten mukaan vuorovaikutukseen monikulttuurisessa hoitotyössä vaikuttivat eri kulttuuritaustaisten erilaiset tavat, erilaiset käsitykset terveydestä ja sairaudesta sekä hoitamista koskevat erilaiset odotukset. Yhteisen kielen puute toi haasteita vuorovaikutustilanteisiin. Koulutus monikulttuurisesta hoitotyöstä nähtiin tarpeellisena tiedon lisääjänä ja sen koettiin edistävän hoitajan valmiuksia kulttuurinmukaisessa hoitotyössä.
Kulttuurinmukaisen hoitotyön kehittämistä ja hoitohenkilökunnan kouluttamista voidaan pitää yhä enemmän merkittävimpinä asiakkaan hoitoa ja hoidon tuloksia edistävinä tekijöinä. Laajempi tietämys eri kulttuureista sekä terveydenhuollon eri yksiköiden yhteistyön kehittäminen mahdollistavat hoitajien osaamisen kehittämisen kulttuurinmukaisessa hoitotyössä.