Palanen siitä, miten ennen elettiin : Kokemuksellinen museokäynti Laurinmäen torpparimuseossa 6-12-vuotiaille
Tanninen, Marita; Hylli, Henna (2016)
Tanninen, Marita
Hylli, Henna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239149
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella kokemuksellinen museokäynti 6–12-vuotiaille lapsille Laurinmäen torpparimuseoon. Laurinmäen torpparimuseo sijaitsee keskellä Janakkalan rikasta kulttuurimaisemaa. Museo koostuu 1800-luvun ja 1900-luvun taitteen rakennuksista, jotka on tuotu Laurinmäelle eri puolilta Janakkalaa. Museoalue toimii myös paikallisten koulujen oppimisympäristönä ja viime vuosina siellä on järjestetty erilaisia työpajoja varhaiskasvatus- ja koululaisryhmille opastetun museokierroksen lisäksi.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Janakkalan kunnan kulttuuritoimi, joka toivoi saavansa toimivan palvelukonseptin osaksi perusopetuksen kulttuuripolkua. Se on päiväkotien, koulujen ja kulttuuritoimijoiden yhteinen kulttuurikasvatussuunnitelma. Kulttuuripolun sisältöjä pystytään liittämään monialaisten oppimiskokonaisuuksien osiksi ja sisällöt ovat linkitettävissä eri oppiaineisiin tai aihekokonaisuuksiin. Kulttuuripolku perustuu voimassa olevaan opetussuunnitelmaan.
Tutkimuksella haluttiin selvittää, millaista museokäyntiä koululaiset ja heidän opettajansa toivoivat. Aineisto koottiin haastattelemalla Tarinmaan alakoulun 1. luokkalaisia, 5.–6.-luokkalaisia ja heidän opettajiaan. Aineistonkeruun menetelminä käytettiin toiminnallista haastattelua ja teemahaastattelua. Näiden lisäksi haastateltiin Janakkalan kunnan kulttuurisihteeriä ja käytiin havainnoimassa Hämeen Linnalla toimivan museo-oppaan työtä. Kaikista haastatteluista nousi esiin tarve toiminnalliselle museokäynnille. Erityisesti oppilaiden toiminnallisista haastatteluista tuli ilmi halu kokeilla ja tehdä asioita itse. Kootun aineiston ja opinnäytetyössä käytetyn viitekehyksen pohjalta luotiin suunnitelma kokemuksellisille museokäynneille. Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä käytettiin museopedagogiikkaa, palvelumuotoilua ja torppariajan kulttuurihistoriaa.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Janakkalan kunnan kulttuuritoimi, joka toivoi saavansa toimivan palvelukonseptin osaksi perusopetuksen kulttuuripolkua. Se on päiväkotien, koulujen ja kulttuuritoimijoiden yhteinen kulttuurikasvatussuunnitelma. Kulttuuripolun sisältöjä pystytään liittämään monialaisten oppimiskokonaisuuksien osiksi ja sisällöt ovat linkitettävissä eri oppiaineisiin tai aihekokonaisuuksiin. Kulttuuripolku perustuu voimassa olevaan opetussuunnitelmaan.
Tutkimuksella haluttiin selvittää, millaista museokäyntiä koululaiset ja heidän opettajansa toivoivat. Aineisto koottiin haastattelemalla Tarinmaan alakoulun 1. luokkalaisia, 5.–6.-luokkalaisia ja heidän opettajiaan. Aineistonkeruun menetelminä käytettiin toiminnallista haastattelua ja teemahaastattelua. Näiden lisäksi haastateltiin Janakkalan kunnan kulttuurisihteeriä ja käytiin havainnoimassa Hämeen Linnalla toimivan museo-oppaan työtä. Kaikista haastatteluista nousi esiin tarve toiminnalliselle museokäynnille. Erityisesti oppilaiden toiminnallisista haastatteluista tuli ilmi halu kokeilla ja tehdä asioita itse. Kootun aineiston ja opinnäytetyössä käytetyn viitekehyksen pohjalta luotiin suunnitelma kokemuksellisille museokäynneille. Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä käytettiin museopedagogiikkaa, palvelumuotoilua ja torppariajan kulttuurihistoriaa.