Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia saamastaan lääkehoidon opetuksesta koulutuksen aikana
Hilander, Merja (2007)
Hilander, Merja
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata valmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia saamastaan lääkehoidon opetuksesta koulutuksen aikana. Opinnäytetyössä kartoitettiin sairaanhoitajaopiskelijoilta kehitysehdotuksia lääkehoidon opetuksesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esille sairaanhoitajaopiskelijoilta saatua kokemusperäistä tietoa, jota voidaan mahdollisesti hyödyntää lääkehoidon opetusta suunniteltaessa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin avoimella kyselylomakkeella. Aineisto koostui 13 sairaanhoitajaopiskelijan vastauksista. Vastaukset analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Tulosten mukaan lääkehoidon opetuksen tasoon vaikuttivat opetuksen laatu, määrä ja siihen käytetty aika. Tuloksista ilmeni lääkehoidon opetuksen olleen epäsäännöllistä koulutuksen aikana. Ohjatut harjoittelut koettiin hyödyllisiksi. Kehitysehdotuksiksi nousi opetuksen monipuolistaminen sekä lääkehoidon teoria- ja käytännönopetuksen yhtenäistäminen.