"It´s not a trip or a vacation, it´s a second life" - Vaihto-opiskelun vaikutuksia sosiaalialan ammatillisuuden kehittymiseen sekä opiskelijan henkiseen hyvinvointiin
Hellsten, Meea-Eveliina (2016)
Hellsten, Meea-Eveliina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259685
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli kuvata, miten vaihto-opiskelu vaikuttaa opiskelijan henkiseen hyvinvointiin sekä sosiaalialan ammatillisuuden kehittymiseen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytän puolistrukturoitua kyselyä. Tutkimuksessa haetaan vastauksia seuraavanlaisiin kysymyksiin: miten vaihto-opiskelu ja sen tuomat elämänmuutokset vaikuttavat opiskelijan henkiseen hyvinvointiin, miten vaihto-opiskelu ja sen aikana koetut asiat vaikuttavat opiskelijan ammatillisuuteen tulevana sosionomina.
Tutkin teettämäni kyselyn perusteella noin 10 sosionomiopiskelijaa, jotka ovat suorittaneet osan ammattikorkeakouluopinnoistaan joko työharjoitteluna tai lähiopetuksena ulkomailla. Kirjallinen kyselylomake lähetettiin sähköpostitse kyseisille, pääosin Satakunnan ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoille. Myös omakohtaiset kokemukseni ja reflektioni vaihto-opiskelusta toimivat osana ilmiön, vaihto-opiskelun, kuvaamista.
Maahanmuutto on ollut viimeisen vuoden aikana paljon puhuttu aihe, ja siksi myös siihen liittyvää henkistä hyvinvointia käsittelevä opinnäytetyö on mielestäni ajankohtainen.
Päällimmäisenä tutkimuksesta kävi ilmi se, että harjoittelu sekä opinnot vieraassa kulttuurissa muiden vaihto-opiskelijoiden kanssa lisäävät valmiuksia työskennellä monikulttuurisessa työympäristössä ja erilaisen etnisen taustan omaavien asiakkaiden/kollegojen kanssa. Henkiseen hyvinvointiin vaikuttivat selvästi eniten sopeutuminen uuteen kulttuuriin, ikävä kotiin ja kulttuurishokki.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytän puolistrukturoitua kyselyä. Tutkimuksessa haetaan vastauksia seuraavanlaisiin kysymyksiin: miten vaihto-opiskelu ja sen tuomat elämänmuutokset vaikuttavat opiskelijan henkiseen hyvinvointiin, miten vaihto-opiskelu ja sen aikana koetut asiat vaikuttavat opiskelijan ammatillisuuteen tulevana sosionomina.
Tutkin teettämäni kyselyn perusteella noin 10 sosionomiopiskelijaa, jotka ovat suorittaneet osan ammattikorkeakouluopinnoistaan joko työharjoitteluna tai lähiopetuksena ulkomailla. Kirjallinen kyselylomake lähetettiin sähköpostitse kyseisille, pääosin Satakunnan ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoille. Myös omakohtaiset kokemukseni ja reflektioni vaihto-opiskelusta toimivat osana ilmiön, vaihto-opiskelun, kuvaamista.
Maahanmuutto on ollut viimeisen vuoden aikana paljon puhuttu aihe, ja siksi myös siihen liittyvää henkistä hyvinvointia käsittelevä opinnäytetyö on mielestäni ajankohtainen.
Päällimmäisenä tutkimuksesta kävi ilmi se, että harjoittelu sekä opinnot vieraassa kulttuurissa muiden vaihto-opiskelijoiden kanssa lisäävät valmiuksia työskennellä monikulttuurisessa työympäristössä ja erilaisen etnisen taustan omaavien asiakkaiden/kollegojen kanssa. Henkiseen hyvinvointiin vaikuttivat selvästi eniten sopeutuminen uuteen kulttuuriin, ikävä kotiin ja kulttuurishokki.