Liikunta- ja vapaa-ajan palveluita tarjoavan pienyrityksen digitaalisen viestintäsuunnitelman kehittämisprosessi
Vuorenmaa, Mika (2016)
Vuorenmaa, Mika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239363
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli toteuttaa digitaalinen markkinointi- ja viestintäsuunnitelma kolme vuotta sitten toimintansa käynnistäneen liikunta- ja vapaa-ajan koulutuspalveluita tarjoavalle espoolaiselle perheyritykselle. Nykyään kiireisten ihmisten vapaa-ajasta taistelevat monet erilaiset vapaa-ajan aktiviteetit. Ihmiset viettävät yhä enemmän aikaansa digitaalisten laitteiden äärellä. Ilman oikeanlaista digitaalista viestintää yrityksen on vaikea kilpailla asiakkaiden vapaa-ajasta. Opinnäytetyöstä selviää pienyritykselle kustannustehokkaat ja asiakaslähtöiset markkinoinnin kanavat ja toimenpiteet.
Opinnäytetyössä esitellään kohdeyritys Dogtraining Salla Vuorenmaa, yrityksen markkinoinnin nykytila ja kehitystyön kulku sekä tausta. Tutkimusmetodeina opinnäytetyössä on käytetty teemahaastattelua sekä Benchmarking-menetelmää.
Benchmarking-menetelmällä saatiin arvokasta vertailutietoa samalla toimialalla ja markkinalueella toimivista yrityksistä, niiden toiminnasta, verkkosivujen visuaalisuudesta sekä hinnoittelun läpinäkyvyydestä. Teemahaastattelu-menetelmä antoi opinnäytetyön tekijälle arvokasta tietoa yrityksestä, toimialasta ja sen nykytilasta sekä mahdollisti käytännönläheisen kehitystyön kohdeyritykselle.
Tutkimuksen tulokset ja kohdeyritykselle osoitetut kehitysideat esitellään opinnäytetyössä.
Markkinointisuunnitelma tulee vain kohdeyrityksen käyttöön.
Opinnäytetyössä esitellään kohdeyritys Dogtraining Salla Vuorenmaa, yrityksen markkinoinnin nykytila ja kehitystyön kulku sekä tausta. Tutkimusmetodeina opinnäytetyössä on käytetty teemahaastattelua sekä Benchmarking-menetelmää.
Benchmarking-menetelmällä saatiin arvokasta vertailutietoa samalla toimialalla ja markkinalueella toimivista yrityksistä, niiden toiminnasta, verkkosivujen visuaalisuudesta sekä hinnoittelun läpinäkyvyydestä. Teemahaastattelu-menetelmä antoi opinnäytetyön tekijälle arvokasta tietoa yrityksestä, toimialasta ja sen nykytilasta sekä mahdollisti käytännönläheisen kehitystyön kohdeyritykselle.
Tutkimuksen tulokset ja kohdeyritykselle osoitetut kehitysideat esitellään opinnäytetyössä.
Markkinointisuunnitelma tulee vain kohdeyrityksen käyttöön.