LähiTapiolan TerveysHelppi - Lanseerausmarkkinoinnin seuranta LähiTapiola Satakunnan alueella
Konkola, Tanja (2016)
Konkola, Tanja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710311
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia LähiTapiolan uuden palvelun; TerveysHelpin tunnettuutta ja käyttöä, palvelun vastaanottoa, markkinoinnin riittävyyttä sekä eri markkinointikanavien tehokkuutta. Tutkimus rajoittui LähiTapiola Satakunnan alueelle. Työn toimeksiantajana toimi LähiTapiola Satakunta.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin LähiTapiola Satakunnan toimipisteillä asioivat asiakkaat olivat tietoisia TerveysHelpistä ja mitä ajatuksia se heissä herätti, kuinka paljon TerveysHelppiä käytettiin heidän keskuudessaan ja mitä mieltä he olivat sen käytöstä. Lisäksi tutkimuksella haluttiin selvittää mitä odotuksia LähiTapiola Satakunnan toimipisteillä asioivilla asiakkailla oli TerveysHelppiä kohtaan, oliko palvelua heidän mielestään markkinoitu riittävästi ja mikä heidän näkemyksensä mukaan olisi paras markkinointikanava tämän tyyppisen uuden palvelun markkinointiin. Työllä pyrittiin myös saamaan kohdeyritykselle mahdollisia kehittämisehdotuksia uuteen palveluun sekä sen markkinointiin.
Opinnäytetyön tutkimusote oli määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin kyselylomaketutkimuksena alkuvuodesta 2016. Lisäksi tiedonlähteenä käytettiin LähiTapiola Satakunnan markkinointipäällikön kanssa käytyä henkilökohtaista haastattelua. Sen pohjalta saatiin tietoa TerveysHelpin lanseerauksesta, lanseerausvaiheen markkinointiviestinnästä sekä lanseerauksen jälkeisestä ja sisäisestä markkinoinnista. Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin markkinointia, mainonnan muotoja sekä lanseerausmarkkinointia. Siinä hyödynnettiin sekä alan kirjallisuutta, internetlähteitä että lehtiartikkeleita.
Keskeisimpinä tutkimustuloksina saatiin selville, että TerveysHelppi herätti suuresti kiinnostusta tutkimukseen osallistuneissa LähiTapiola Satakunnan henkilövakuutusasiakkaissa. Tarpeen tullen moni heistä uskoikin kokeilevansa sitä. Asiakkaat, jotka olivat jo käyttäneet palvelua, olivat lähes yksimielisiä siitä, että palvelun käyttö oli helppoa ja vaivatonta. Tutkimukseen osallistuneiden, LähiTapiola Satakunnan asiakkaiden mielestä tehokkain markkinointikanava tämän tyyppisen palvelun markkinointiin oli Televisio, joka vaatii yritykseltä yleensä suuren budjetin, mutta jonka tavoittavuus on laaja.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin LähiTapiola Satakunnan toimipisteillä asioivat asiakkaat olivat tietoisia TerveysHelpistä ja mitä ajatuksia se heissä herätti, kuinka paljon TerveysHelppiä käytettiin heidän keskuudessaan ja mitä mieltä he olivat sen käytöstä. Lisäksi tutkimuksella haluttiin selvittää mitä odotuksia LähiTapiola Satakunnan toimipisteillä asioivilla asiakkailla oli TerveysHelppiä kohtaan, oliko palvelua heidän mielestään markkinoitu riittävästi ja mikä heidän näkemyksensä mukaan olisi paras markkinointikanava tämän tyyppisen uuden palvelun markkinointiin. Työllä pyrittiin myös saamaan kohdeyritykselle mahdollisia kehittämisehdotuksia uuteen palveluun sekä sen markkinointiin.
Opinnäytetyön tutkimusote oli määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin kyselylomaketutkimuksena alkuvuodesta 2016. Lisäksi tiedonlähteenä käytettiin LähiTapiola Satakunnan markkinointipäällikön kanssa käytyä henkilökohtaista haastattelua. Sen pohjalta saatiin tietoa TerveysHelpin lanseerauksesta, lanseerausvaiheen markkinointiviestinnästä sekä lanseerauksen jälkeisestä ja sisäisestä markkinoinnista. Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin markkinointia, mainonnan muotoja sekä lanseerausmarkkinointia. Siinä hyödynnettiin sekä alan kirjallisuutta, internetlähteitä että lehtiartikkeleita.
Keskeisimpinä tutkimustuloksina saatiin selville, että TerveysHelppi herätti suuresti kiinnostusta tutkimukseen osallistuneissa LähiTapiola Satakunnan henkilövakuutusasiakkaissa. Tarpeen tullen moni heistä uskoikin kokeilevansa sitä. Asiakkaat, jotka olivat jo käyttäneet palvelua, olivat lähes yksimielisiä siitä, että palvelun käyttö oli helppoa ja vaivatonta. Tutkimukseen osallistuneiden, LähiTapiola Satakunnan asiakkaiden mielestä tehokkain markkinointikanava tämän tyyppisen palvelun markkinointiin oli Televisio, joka vaatii yritykseltä yleensä suuren budjetin, mutta jonka tavoittavuus on laaja.