Tyytyväinen asiakas – AINA: Perehdytyksen kehittäminen Prestossa
Koskinen, Karoliina (2016)
Koskinen, Karoliina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710446
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä Ravintola Preston toimeksiannosta. Tämän työn tavoitteena on kehittää ravintolan perehdytysprosessia palvelumuotoilun menetelmiä käyttäen. Työn tarkoituksena on luoda selkeä työkalu, perehdytysopas, joka omalla osallaan auttaa saamaan Preston perehdytysprosessin mahdollisimman motivoivaksi ja toimivaksi. Opinnäytetyössä tavoitteena on, että jokaisen uuden ja palaavan työntekijän on helppo ja innostava astua uusiin työtehtäviin Ravintola Prestossa.
Toimeksiantaja Ravintola Presto on Royal Ravointolat Oy:n suuri italialinen ravintolakokonaisuus. Työ antaa organisaatiolle konkreettisen perehdytysoppaan muodossa selkeät ohjeistukset uusille ja vanhoille työntekijöille. Suunniteltu perehdytys ja kaikille samat säännöt luovat eettisen ja tasapainoisen työyhteisön.
Työn teoreettinen viitekehys on rakennettu henkilöstöjohtamisen ja perehdyttämisen ympärille. Teoria pohjautuu suunnitelmallisen henkilöstöjohtamisen tärkeyteen osana hyvää johtamiseta. Oleellisiksi teoksiksi nousivat Viitalan (2013) Henkilöstöjohtaminen – Strateginen kilpailutekijä, Kupiaksen ja Peltolan (2009) Perehdyttämisen pelikentällä sekä aiheeseen liittyvät artikkelit. Produktin tekemisen kolmiportainen malli rakennettiin mukaelmana Tuulaniemen (2013) Palvelumuotilun ja Moritzin (2005) Service Design –teosten mukaisesti. Produktina valmistuva perehdytysoppaasta julkaistaan vain sisällysluettelo, sillä opas sisältää salassa pidettävää materiaalia.
Opinäytetyön produkti tehtiin palvelumuotoilun keinoja käyttäen. Produktia lähdettiin tuottamaan ravintolan sisäiselle asiakkaalle eli työntekijöille. Työn tekeminen eteni kolmiportaisen mallin mukaisesti, jonka osina olivat ymmärrä (1), kehitä (2) ja toteuta (3). Ymmärrä-vaiheessa tutkittiin haastatteluilla ravintolan perehdytyksen nykyistä tilaa ja millaisia toiveita sen kehittämiselle olisi. Kehitä-vaiheessa tehtiin palvelupolku yhdessä henkilökunnan kanssa, jonka avulla luotiin yhtenäinen palvelujärjestys ravintolaan. Tämän jälkeen oppaan ensimmäinen versio oli valmiina. Toteuta-vaiheessa havainnoitiin oppaan käyttöä ja sen perusteella sitä hieman paranneltiin. Tämän jälkeen opas viimeisteltiin valmiiksi.
Teorian ja palvelumuotoilumenetelmien avulla oppaasta tuli hyvin tiivis ja kattava. Toimeksiantajan mukaan työstä tulee olemaan merkittävää hyötyä tulevaisuudessa niin vanhoille sekä uusille työntekijöille. Toimeksiantaja oli erittäin tyytyväinen lopputulokseen.
Toimeksiantaja Ravintola Presto on Royal Ravointolat Oy:n suuri italialinen ravintolakokonaisuus. Työ antaa organisaatiolle konkreettisen perehdytysoppaan muodossa selkeät ohjeistukset uusille ja vanhoille työntekijöille. Suunniteltu perehdytys ja kaikille samat säännöt luovat eettisen ja tasapainoisen työyhteisön.
Työn teoreettinen viitekehys on rakennettu henkilöstöjohtamisen ja perehdyttämisen ympärille. Teoria pohjautuu suunnitelmallisen henkilöstöjohtamisen tärkeyteen osana hyvää johtamiseta. Oleellisiksi teoksiksi nousivat Viitalan (2013) Henkilöstöjohtaminen – Strateginen kilpailutekijä, Kupiaksen ja Peltolan (2009) Perehdyttämisen pelikentällä sekä aiheeseen liittyvät artikkelit. Produktin tekemisen kolmiportainen malli rakennettiin mukaelmana Tuulaniemen (2013) Palvelumuotilun ja Moritzin (2005) Service Design –teosten mukaisesti. Produktina valmistuva perehdytysoppaasta julkaistaan vain sisällysluettelo, sillä opas sisältää salassa pidettävää materiaalia.
Opinäytetyön produkti tehtiin palvelumuotoilun keinoja käyttäen. Produktia lähdettiin tuottamaan ravintolan sisäiselle asiakkaalle eli työntekijöille. Työn tekeminen eteni kolmiportaisen mallin mukaisesti, jonka osina olivat ymmärrä (1), kehitä (2) ja toteuta (3). Ymmärrä-vaiheessa tutkittiin haastatteluilla ravintolan perehdytyksen nykyistä tilaa ja millaisia toiveita sen kehittämiselle olisi. Kehitä-vaiheessa tehtiin palvelupolku yhdessä henkilökunnan kanssa, jonka avulla luotiin yhtenäinen palvelujärjestys ravintolaan. Tämän jälkeen oppaan ensimmäinen versio oli valmiina. Toteuta-vaiheessa havainnoitiin oppaan käyttöä ja sen perusteella sitä hieman paranneltiin. Tämän jälkeen opas viimeisteltiin valmiiksi.
Teorian ja palvelumuotoilumenetelmien avulla oppaasta tuli hyvin tiivis ja kattava. Toimeksiantajan mukaan työstä tulee olemaan merkittävää hyötyä tulevaisuudessa niin vanhoille sekä uusille työntekijöille. Toimeksiantaja oli erittäin tyytyväinen lopputulokseen.