REDUCING RISKS IN THE LETTER OF CREDIT PROCESS - CASE ROLLS-ROYCE OY AB
Laihonen, Anna-Maria (2016)
Laihonen, Anna-Maria
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208786
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli lisätä kohdeyrityksen tietoutta ongelmista joita on ilmennyt kun remburssia on käytetty maksutapana, sekä tietoutta näiden ongelmien laajuudesta. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin erityisesti ongelmiin jotka johtuivat huonoista sopimusehdoista. Tämä opinnäytetyö oli rajattu kohdeyrityksen projekteihin, jossa remburssia oli käytetty maksutapana vuosien 2014 ja 2015 aikana. Tutkimuksen perustaksi kerättiin teoriaa viennistä, myyntisopimuksen roolista vientiprosessissa sekä remburssiprosessista. Teoriaan tutustuminen aiheesta oli edellytys ongelmien ymmärtämiseksi tutkimukseen valituissa projekteissa. Kerättyä teoriaa käytettiin viitekehyksenä tutkimusosiossa. Tutkimusosio koostui haastatteluista, sekä selvityksestä siitä kuinka monessa kohdeyrityksen projektissa mahdollisia ongelmia havaittiin. Tutkimusosiossa määriteltiin myös minkä tyyppisiä ongelmia tutkituissa projekteissa havaittiin ja etsittiin lisäksi syitä löydetyille ongelmille. Ongelmien tunnistamisen jälkeen kyseiset ongelmat käytiin kohdeyrityksen Trade finance tiimin kanssa läpi, jotta saataisiin selville mitkä kyseisistä ongelmista johtuivat sopimuksesta ja mitkä muista syistä. Sopimusehdot jotka olivat aiheuttaneet ongelmia etsittiin valikoitujen tapausten sopimuksista analyysin perusteella. Lisäksi myös syyt muille (ei sopimuksesta johtuville ongelmille) selvitettiin. Tutkimuksen tavoitteet saavutettiin. Tutkimus tarjosi lisää tietoutta siitä, minkä tyyppisiä ongelmia on aiheutunut kun remburssia on käytetty maksutapana ja lisäksi tietoutta näiden ongelmien laajuudesta. Tutkimuksen perusteella saatiin selville, että vain osa ongelmista rembursseissa johtui huonoista ehdoista myyntisopimuksessa. Tämän lisäksi tutkimus sisälsi myös tapauksia, jossa myyntisopimus ei sisältänyt huonoja sopimusehtoja remburssiprosessissa havaituista onglemista huolimatta. Sen sijaan näissä tapauksissa havaitut ongelmat olivat muiden tekijöiden seurausta. Tutkimuksen perusteella kohdeyritykselle tehtiin kehitysehdotuksia. Kehitysideat keskittyivät pääosin kommunikaation, koulutuksen sekä ohjeistuksen tarjoamiseen kohdeyrityksen sisällä sekä asiakkaille.