Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kuluttajana käsillänäkijä-Näkövammaisen kuluttajan huomioiminen kuluttajatuotteiden pakkausmerkinnöissä

Sarén, Anna-Maria (2016)

 
Avaa tiedosto
SarenAnna-Maria.pdf (1.857Mt)
Lataukset: 


Sarén, Anna-Maria
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052910563
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia näkövammaisten kuluttajien kokemuksia kuluttajatuotteiden pakkausmerkinnöistä. Selvityksen tavoitteena oli nostaa esille sitä, miten tärkeätä elintarviketeollisuuden kuluttajatuotteita valmistavien yritysten olisi huomioida myös näkövammaiset kuluttajat pakkausmerkinnöissään. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Näkövammaisten liitto ry.

Opinnäytetyön tutkimusote on laadullinen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin toimeksiantajan kanssa yhdessä laadittua kyselyä, joka lähetettiin sähköpostitse 22 näkövammaiselle eri-ikäiselle ja näkövammastaan eriasteiselle kuluttajalle. Kyselyn ulkoasussa huomioitiin kohderyhmä.

Tämän selvityksen teoria tuki empiiristä aineistoa. Teoriaosassa käsiteltiin elintarviketeollisuuden kuluttajatuotteita, kuluttajapakkauksia, pakkausmerkintöjä sekä yritysten sosiaalista vastuuta kuluttajatuotteita valmistavissa yrityksissä. Kuluttaja-käsitettä avattiin näkövammaisen kuluttajan kautta, jossa käsiteltiin kuluttajakäyttäytymistä sekä kuluttajapakkausten värikontrasteja ja pistekirjoitusta. Tässä kohdassa esiteltiin myös Fredman Group Oy:n Eskimo-brändi, jonka joihinkin kuluttajatuotteiden pakkausmerkintöihin lisättiin näkövammaisia kuluttajia huomioiden pistekirjoitus 2010. Selvityksessä haastateltiin Fredman Group Oy:tä, jonka mukaan näkövammaisten kuluttajien huomioiminen kuluttajatuotteiden pakkausmerkinnöissä ei merkittävästi lisännyt kustannuksia eikä aiheuttanut suuria muutoksia tuotantoprosessiin.

Kyselyn tuloksena ilmeni, että näkövammaiset kuluttajat kokevat kuluttajatuotteiden pakkausmerkinnät vaillinaisiksi. Pakkausmerkintöjen värikontrasteja ja tekstikokoa tulisi kehittää paremmiksi, sekä kuluttajatuotepakkauksiin tulisi lisätä pistekirjoitus. Nämä edesauttaisivat näkövammaisen kuluttajan arkielämässä selviytymistä ja antaisivat näkövammaisille paremman mahdollisuuden omatoimisempaan elämään. Näkövammaiset kuluttajat arvostavat yrityksiä, jotka ovat huomioineet näkövammaiset kuluttajat pakkausmerkinnöissään ja kokevat sen lisäävän yritysten sosiaalisen vastuun kantamista merkittävästi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste