Internet-sivujen kehittämissuunnitelma
Pynnönen, Heli (2007)
Pynnönen, Heli
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kuinka Wihuri konserniin kuuluvan Wipak Oy:n osaston, Wipak Medicalin, tulisi kehittää Internet- sivujaan. Aihetta lähestytään teoriaosuudessa hahmottamalla projektiin liittyvää käsitteistöä ja Internetin merkitystä mediana. Ennen kaikkea teoriaosuudessa tutkitaan, mitkä seikat vaikuttavat markkinointiviestinnän tehokkuuteen verkossa. Empiirisessä osiossa selvitetään, sekä kvalitatiivisen että kvantitatiivisen tutkimusotteen avulla Wipak Medicalin Internet-sivujen merkitystä ja sivujen kehitystarpeita. Tutkimuksessa on myös analysoitu Medical- osaston viiden merkittävimmän kilpailijan Internet-sivuja kehittämisideoiden hankkimiseksi. Kyseessä on deskriptiivinen eli kuvaileva tutkimus, joka vastaa kysymyksiin mikä, kuka, millainen, missä, milloin. Internet on globaali media, joka voi saada hyvin erilaisia merkityksiä yrityksessä vallitsevasta näkemyksestä riippuen. Kansainvälisillä markkinoilla toimivalle Wipak Medicalille Internetin merkitys on olla myyntiä välillisesti edistävä tekijä ja osaston käyntikortti. Internet-sivujen ylläpidolla osasto haluaa myös tehostaa toimintaansa. Sivuston uudistusprojektin tavoitteena on laatia sivut, jotka luovat edustavan mielikuvan dynaamisesta ja kansainvälisestä yrityksestä. Tutkimuksen perusteella uudistus on tehtävä ainakin visuaalisilta ominaisuuksiltaan koko osoitteelle www.wipak.com. Sivuille toivottiin enemmän kuvia, mutta liikaa viihteellisyyttä on syytä välttää. Lisäksi sivuille kaivattiin enemmän väljyyttä. Kilpailija-analyysistä saatuna yhtenä ideana, sivuilla voisi olla myös alkuintro, jolla toivotettaisiin kävijä tervetulleeksi sivustolle. Sisällön osalta toivottiin puolestaan etenkin enemmän tietoa tuotteista, uutisista ja tapahtumista, lisäksi näiden tietojen tulisi olla tuoreita. Saatujen tutkimustulosten perusteella Wipak Medicalilla on myös tarve perustaa ekstranet, joka sisältäisi tärkeimpien sidosryhmien tarvitsemaa syvällisempää tietoa. Wipak Medicalin Internet-sivujen uudistuksen seuraavana vaiheena on projektityöryhmän perustaminen ja sopivan yhteistyökumppanin löytäminen sivuston tarkempaa suunnittelua ja toteutusta varten.