Teatteri-ilmaisun ohjaajan olemus ja työllistyminen
Makkonen, Väinö (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111056
Tiivistelmä
Tämän opinnäytteen tarkoituksena on tutkia teatteri-ilmaisun ohjaajan (TIO, tästä eteenpäin tio) olemusta ja työllistymistä. Menetelmänä on puolistrukturoitu teemahaastattelu, josta saamaani aineistoa vertailen teatterialan työllisyyttä koskevista julkaisuista hankkimaani tilastolliseen tutkimustietoon.
Pääasiallisina lähteinä opinnäytteessä ovat mm. Pekka Himasen Kukoistuksen käsikirjoitus (2010), Teatteri- ja Media-alan ammattiliiton tutkimus TIOlaiset työelämässä (verkkolähde 6.5.2016) sekä Marja Louhijan teos Paluu TIO-tulevaisuuteen (2015). Aineiston analyysin tueksi olen käyttänyt Tiina Vihma-Purovaaran Rakas vihattu ura -teoksessa (2002) esiteltyjä urametaforia kuten urapolku ja urakivikko.
Hypoteesejani ovat esimerkiksi se, että tiolle keskeistä ovat kehollisuus ja leikillisyys. Työllisyyttä pohtiessa oletan itse itsensä työllistämisen korostuvan ja esimerkiksi keskeneräisyyden sietämisen olevan merkittävää.
Otos on n(2) laadullista haastattelua, joita vertailen määrällisiin tutkimuksiin. Pyrin triangulaatioon, jossa erilaiset lähteet eli laadulliset haastattelut, määrälliset tutkimukset ja urametaforat keskustelevat keskenään.
Toisaalta tavoitteena on sekä tarkastella teatteri-ilmaisun ohjaajan työllistymistä että ymmärtää tion työhön liittyviä lainalaisuuksia: minkälaista toimijuutta odotetaan tai mitä alan tekijät itse ajattelevat työllistymisestään suhteessa vaikkapa apurahajärjestelmään tai tuottajiin. Keskeistä tässä työssä on myös kiteyttää teatteri-ilmaisun ohjaajan olemuksen piirteitä sekä löytää merkityksiä ja yhteiskunnallisiakin perusteita teatteri-ilmaisun ohjaajan työlle. Pyrin tällä työllä myös jäsentämään omaa käsitystäni tioudesta. Kolmen vuoden aikana koulutuksessa on syntynyt käsitys tiotoimijuudesta ja -identiteetistä, joita toivon voivani tarkastella kriittisesti tämän työn avulla. Toisaalta työn edetessä voin mahdollisesti myös vahvistaa jo syntyneitä käsityksiäni.
Pääasiallisina lähteinä opinnäytteessä ovat mm. Pekka Himasen Kukoistuksen käsikirjoitus (2010), Teatteri- ja Media-alan ammattiliiton tutkimus TIOlaiset työelämässä (verkkolähde 6.5.2016) sekä Marja Louhijan teos Paluu TIO-tulevaisuuteen (2015). Aineiston analyysin tueksi olen käyttänyt Tiina Vihma-Purovaaran Rakas vihattu ura -teoksessa (2002) esiteltyjä urametaforia kuten urapolku ja urakivikko.
Hypoteesejani ovat esimerkiksi se, että tiolle keskeistä ovat kehollisuus ja leikillisyys. Työllisyyttä pohtiessa oletan itse itsensä työllistämisen korostuvan ja esimerkiksi keskeneräisyyden sietämisen olevan merkittävää.
Otos on n(2) laadullista haastattelua, joita vertailen määrällisiin tutkimuksiin. Pyrin triangulaatioon, jossa erilaiset lähteet eli laadulliset haastattelut, määrälliset tutkimukset ja urametaforat keskustelevat keskenään.
Toisaalta tavoitteena on sekä tarkastella teatteri-ilmaisun ohjaajan työllistymistä että ymmärtää tion työhön liittyviä lainalaisuuksia: minkälaista toimijuutta odotetaan tai mitä alan tekijät itse ajattelevat työllistymisestään suhteessa vaikkapa apurahajärjestelmään tai tuottajiin. Keskeistä tässä työssä on myös kiteyttää teatteri-ilmaisun ohjaajan olemuksen piirteitä sekä löytää merkityksiä ja yhteiskunnallisiakin perusteita teatteri-ilmaisun ohjaajan työlle. Pyrin tällä työllä myös jäsentämään omaa käsitystäni tioudesta. Kolmen vuoden aikana koulutuksessa on syntynyt käsitys tiotoimijuudesta ja -identiteetistä, joita toivon voivani tarkastella kriittisesti tämän työn avulla. Toisaalta työn edetessä voin mahdollisesti myös vahvistaa jo syntyneitä käsityksiäni.