Markkinointimahdollisuudet pääkaupunkiseudun ilmaisjakelulehtimarkkinoilla
Virtanen, Jarmo (2007)
Virtanen, Jarmo
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Mediakentässä tapahtuva suuri murros on synnyttänyt tarpeen tutkia onko pääkaupunkiseudun ilmaisjakelulehtimarkkinoilla markkinointimahdollisuuksia vielä uusille ilmaisjakelulehdille. Internet on mullistanut koko nykyisen median kulutuksen ja on uhkaamassa perinteisten medioiden asemaa ja myös ilmaisjakelulehtiä pääkaupunkiseudulla. Tämän opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään markkinatutkimuksessa tarvittavaa markkinatietoa ja sen hyödyntämistä yrityksen markkinoinnissa uusien markkinointimahdollisuuksien löytämiseksi yrityksen toimintaympäristöstä. Työn empiirisen osan tavoitteena oli löytää markkinointimahdollisuuksia uudelle ilmaisjakelulehdelle pääkaupunkiseudulle meneillään oleva mediakentän murros huomioon ottaen. Empiirinen osa toteutettiin kahta eri tutkimusmenetelmää käyttäen. Työtä varten tehdyssä haastattelututkimuksessa haastateltiin kvalitatiivisesti pääkaupunkiseudun mediamainostajia. Haastateltujen kanssa käydyt keskustelut tehtiin tietyllä kaavalla ennakkoon laadittujen keskusteluteemojen pohjalta. Haastatellut yritykset ja henkilöt edustivat monipuolisesti pääkaupunkiseudun mediamainontaa. Haastattelututkimuksessa saatua tietoa analysoitiin vertaamalla sitä muista tutkimuksista saatuihin tuloksiin sekä tilastolliseen faktatietoon. Hyvin toimitetuille paikallisille pienille ilmaisjakelulehdille on kysyntää ja mahdollisuuksia. Myös muille suurimmille koko pääkaupunkiseudun väestön kattaville ilmaisjakelulehdille on kysyntää, mikäli kuluttajien muuttunut ilmaisjakelulehtiä suosiva mediakäyttö saadaan luotettavasti mainostajille todistettua.