Sähkökitaran re-amppaaminen
Korpela, Janne (2016)
Korpela, Janne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111060
Tiivistelmä
Sähkökitaran re-amppaaminen on viime vuosina laajasti yleistynyt työtapa äänitteentekoprosessissa. Re-amppaaminen itsessään on laaja käsite, ja syitä sen käyttämiseen on lukuisia. Prosessi vaatii useiden ääniteknisten laitteiden ymmärtämistä ja hallintaa, jotta lopputulos olisi paras mahdollinen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä aihealueen ympäriltä kattava tietopaketti ja selventää ääniteknisten laitteiden osuutta prosessissa. Samalla tavoitteena oli käydä lävitse laadukkaan kitarasoundin tekemiseen tarvittavia laitteistoja ja työtapoja. Re-amppaamista käsiteltiin myös osana äänitteentekoprosessia artistin ja tuottajan näkökulmasta.
Työn perustana käytettiin niin sähköisiä kuin kirjallisiakin lähteitä. Osana työtä haastateltiin alalla jo pitkään toimineita ammattilaisia, jotka ovat käyttäneet re-amppaamista lukuisissa projekteissa.
Aihealueen ympärillä liikkuu runsaasti epävarmaa informaatiota ja internetistä löytyy paljon mielipiteisiin perustuvaa argumentointia. Työn myötä tuli selväksi, että ei ole vain yhtä oikeaa tapaa toteuttaa hyvä kitarasoundi. Monet ristiriitaa aiheuttaneet aiheet saivat kuitenkin selkeyttä tämän opinnäytetyön myötä ja työtä voikin käyttää suhteellisen objektiivisena ohjekirjana re-amppaamiseen tutustuttaessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä aihealueen ympäriltä kattava tietopaketti ja selventää ääniteknisten laitteiden osuutta prosessissa. Samalla tavoitteena oli käydä lävitse laadukkaan kitarasoundin tekemiseen tarvittavia laitteistoja ja työtapoja. Re-amppaamista käsiteltiin myös osana äänitteentekoprosessia artistin ja tuottajan näkökulmasta.
Työn perustana käytettiin niin sähköisiä kuin kirjallisiakin lähteitä. Osana työtä haastateltiin alalla jo pitkään toimineita ammattilaisia, jotka ovat käyttäneet re-amppaamista lukuisissa projekteissa.
Aihealueen ympärillä liikkuu runsaasti epävarmaa informaatiota ja internetistä löytyy paljon mielipiteisiin perustuvaa argumentointia. Työn myötä tuli selväksi, että ei ole vain yhtä oikeaa tapaa toteuttaa hyvä kitarasoundi. Monet ristiriitaa aiheuttaneet aiheet saivat kuitenkin selkeyttä tämän opinnäytetyön myötä ja työtä voikin käyttää suhteellisen objektiivisena ohjekirjana re-amppaamiseen tutustuttaessa.