Asiantuntijan henkilöbrändi sosiaalisessa mediassa
Hyytiäinen, Assi; Kangas-Kalinen, Emilia (2016)
Hyytiäinen, Assi
Kangas-Kalinen, Emilia
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712308
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee asiantuntijan henkilöbrändiä sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena on selvittää millainen on hyvä asiantuntijan henkilöbrändi ja miten toimia sen mukaisesti sosiaalisessa mediassa. Työssä esitellään henkilöbrändin käsite sekä tärkeimmät sosiaalisen median kanavat ja niissä toimiminen asiantuntijana.
Aihetta lähestyttiin työssä käytetyn lähdeaineiston ja case-tutkimuksen avulla. Tutkimuksellisessa osuudessa tutkittiin kahden tunnetun suomalaisen poliitikon käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa. Tutkittaviksi poliitikoiksi valittiin Vasemmistoliiton kansanedustaja Li Andersson sekä Kokoomuksen kansanedustaja ja sisäministeri Petteri Orpo. Aineistona käytettiin heidän Facebook- ja Twitter-päivityksiään tammikuusta 2016 maaliskuuhun 2016 sekä heidän verkkosivujaan.
Vahva asiantuntijan henkilöbrändi perustuu ennen kaikkea omaan osaamiseen, ja sillä erottaudutaan muista. Sosiaalisessa mediassa tulee toimia johdonmukaisesti ja aktiivisesti sekä tuottaa laadukasta sisältöä. Suurta seuraajamäärää tärkeämpää on oikeanlaisen kohderyhmän saaminen seuraajiksi. Vuorovaikutus on olennainen osa sosiaalista mediaa, ja sitoutunut kohderyhmä reagoi herkemmin päivityksiin. Seuraajien päivityksiin antamat tykkäykset, kommentit ja jaot tuovat henkilöbrändille näkyvyyttä.
Tutkimuksen perusteella kantaa ottavat päivitykset ovat suosituimpia julkaisuja. Molemmat tutkittavana olleet poliitikot saivat näihin päivityksiin keskimäärin eniten tykkäyksiä ja kommentteja. Molemmilla on omanlaisensa henkilöbrändi jonka mukaisesti he toimivat somessa.
Aihetta lähestyttiin työssä käytetyn lähdeaineiston ja case-tutkimuksen avulla. Tutkimuksellisessa osuudessa tutkittiin kahden tunnetun suomalaisen poliitikon käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa. Tutkittaviksi poliitikoiksi valittiin Vasemmistoliiton kansanedustaja Li Andersson sekä Kokoomuksen kansanedustaja ja sisäministeri Petteri Orpo. Aineistona käytettiin heidän Facebook- ja Twitter-päivityksiään tammikuusta 2016 maaliskuuhun 2016 sekä heidän verkkosivujaan.
Vahva asiantuntijan henkilöbrändi perustuu ennen kaikkea omaan osaamiseen, ja sillä erottaudutaan muista. Sosiaalisessa mediassa tulee toimia johdonmukaisesti ja aktiivisesti sekä tuottaa laadukasta sisältöä. Suurta seuraajamäärää tärkeämpää on oikeanlaisen kohderyhmän saaminen seuraajiksi. Vuorovaikutus on olennainen osa sosiaalista mediaa, ja sitoutunut kohderyhmä reagoi herkemmin päivityksiin. Seuraajien päivityksiin antamat tykkäykset, kommentit ja jaot tuovat henkilöbrändille näkyvyyttä.
Tutkimuksen perusteella kantaa ottavat päivitykset ovat suosituimpia julkaisuja. Molemmat tutkittavana olleet poliitikot saivat näihin päivityksiin keskimäärin eniten tykkäyksiä ja kommentteja. Molemmilla on omanlaisensa henkilöbrändi jonka mukaisesti he toimivat somessa.