Asiakastutkimukset osana yrityksen markkinointia
Hermola, Anna-Kaisa (2008)
Hermola, Anna-Kaisa
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee markkinointia ja sen merkitystä yritykselle. Työssä käsitellään myös markkinointiprosessin ohjaamista markkinointitutkimusten avulla. Työn tarkoituksena on selvittää, kuinka hyvin sanomalehti Itä-Häme palvelee asiakkaitaan, ja millä keinoilla palvelutasoa voitaisiin entisestään parantaa. Teoriaosuudessa käsitellään markkinoinnin eri osa-alueita, markkinointitutkimuksen perusteita sekä sanomalehtiä, joista erityisesti Päijät-Hämeen alueella ilmestyvää Itä-Hämettä. Teoriaosuutta on pyritty havainnollistamaan kuvioilla ja kaavioilla, jotta lukijan olisi helpompi ymmärtää luvuilla esitettyjä asiakokonaisuuksia. Empiriaosuudessa käsitellään Itä-Hämeen keväällä 2008 toteuttaman palvelutason mittauskyselyn tuloksia. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena puhelinhaastatteluna. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada selville Itä-Hämeen asiakkaiden kokema palvelutaso, ja kuinka sitä voitaisiin parantaa. Yhtenä päätavoitteena oli myös selvittää, minkä lehden ilmestymispäivän lukijat kokevat itselleen tärkeimmäksi, ja mikä ilmestymispäivä on vähiten merkityksellinen. Tutkimuksen tulokset olivat odotettuja. Suurta hajontaa kysymyksissä ei ollut. Paikalliset asiat ja uutiset koettiin tärkeiksi. Suurin osa vastaajista toivoi yhden ilmestymispäivän lisää, eli heidän mielestään lehden pitäisi ilmestyä myös sunnuntaisin. Tulosten tarkoituksena on kehittää Itä-Häme-lehden sisältöä ja palveluita entistä lukijaystävällisemmiksi ja auttaa lehteä tulevien markkinointipäätösten teossa.