From 2D-sprite to skeletal animation : boosting the performance of a mobile application
Lehtonen, Jenni (2016)
Lehtonen, Jenni
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912496
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli löytää paras 2D-animointitapa pelianimaatioiden luontiin mobiilialustalle sekä selvittää, mikä 2D-animaatio-ohjelma sopii parhaiten 2D-pelianimaatioiden tekoon. Parhaaksi todetulla ohjelmalla toteutettiin animaatioita Turku Game Labissa kehitteillä olevaan Turun Linna -mobiilisovellukseen. Sovellus on osa Tekesin Wow-hanketta ja toteutetaan yhteistössä Turun museokeskuksen kanssa.
Tutkimus toteutettiin kuvailevana tutkimuksena, joka perehtyy ensin pelianimaatioissa yleisesti käytettyihin 2D-animaatiotekniikoihin. Saadun tiedon pohjalta 2D-animaatio-ohjelmien tarjoamat toiminnot asetettiin tärkeysjärjestykseen pelianimaatiota ajatellen. Mobiililaitteiden asettamat rajoitukset otettiin myös huomioon. Vertailussa olleet ohjelmat valikoitiuvat animaatioasiantuntijoiden suosituksiin sekä asiakkaan toiveisiin perustuen. Pelimoottorit 2D-animaatioalustoina päätettiin jättää vertailun ulkopuolelle ja keskittyä vain 2D-animointia varten tehtyihin ohjelmiin.
Ohjelmien vertailuperusteina toimivat lisenssien hinnat ja kunkin ohjelman tarjoamat työkalut animaattorin työn nopeuttamiseksi, pelimoottoriin siirtämisen helpottamiseksi sekä animaattorin ja ohjelmoijan välisen kommunikaation parantamiseksi. Kahta animaatioasiantuntijaa haastateltiin, jotta voitiin muodostaa parempi käsitys pelianimaation ja etenkin animaattoreiden tarpeista.
Vertailun tuloksena Spine 2D valikoitui parhaaksi 2D-animointiohjelmaksi. Tulokseen eniten vaikuttaneet ominaisuudet olivat helppo käytettävyys, laaja valikoima työkaluja sekä alhainen lisenssihinta. Spine 2D -ohjelmalla toteutettiin luurankoanimaatioita Turun Linna -applikaatioon ja työn tuloksena mobiilisovelluksen kuormittavuus pieneni huomattavasti, kun sprite-animaatiot korvattiin luurankoanimaatioilla. Animaatioista tuli myös huomattavasti sulavampia.
Tutkimuksen lopuksi pohditaan 2D-ohjelmien eroja sekä luurankoanimaation etuja sprite-animaatioihin verrattuna 2D-mobiilipelikehityksen näkökulmasta. Parhaan animointitavan valinta on hyvin tapakohtaista, luurankoanimaatioilla saadaan aikaan sulavampia ja tiedostokooltaan pienempiä animaatioita, kun taas sprite-animaatioilla on helpompi saavuttaa luonnollisemman näköistä animaatiota. Tämän tutkimuksen tulokset pätevät parhaiten juuri mobiilisovelluksiin, ja lisätutkimusta tarvitaan, jos halutaan saada kaikkia pelialustoja koskevia tuloksia.
Tutkimus toteutettiin kuvailevana tutkimuksena, joka perehtyy ensin pelianimaatioissa yleisesti käytettyihin 2D-animaatiotekniikoihin. Saadun tiedon pohjalta 2D-animaatio-ohjelmien tarjoamat toiminnot asetettiin tärkeysjärjestykseen pelianimaatiota ajatellen. Mobiililaitteiden asettamat rajoitukset otettiin myös huomioon. Vertailussa olleet ohjelmat valikoitiuvat animaatioasiantuntijoiden suosituksiin sekä asiakkaan toiveisiin perustuen. Pelimoottorit 2D-animaatioalustoina päätettiin jättää vertailun ulkopuolelle ja keskittyä vain 2D-animointia varten tehtyihin ohjelmiin.
Ohjelmien vertailuperusteina toimivat lisenssien hinnat ja kunkin ohjelman tarjoamat työkalut animaattorin työn nopeuttamiseksi, pelimoottoriin siirtämisen helpottamiseksi sekä animaattorin ja ohjelmoijan välisen kommunikaation parantamiseksi. Kahta animaatioasiantuntijaa haastateltiin, jotta voitiin muodostaa parempi käsitys pelianimaation ja etenkin animaattoreiden tarpeista.
Vertailun tuloksena Spine 2D valikoitui parhaaksi 2D-animointiohjelmaksi. Tulokseen eniten vaikuttaneet ominaisuudet olivat helppo käytettävyys, laaja valikoima työkaluja sekä alhainen lisenssihinta. Spine 2D -ohjelmalla toteutettiin luurankoanimaatioita Turun Linna -applikaatioon ja työn tuloksena mobiilisovelluksen kuormittavuus pieneni huomattavasti, kun sprite-animaatiot korvattiin luurankoanimaatioilla. Animaatioista tuli myös huomattavasti sulavampia.
Tutkimuksen lopuksi pohditaan 2D-ohjelmien eroja sekä luurankoanimaation etuja sprite-animaatioihin verrattuna 2D-mobiilipelikehityksen näkökulmasta. Parhaan animointitavan valinta on hyvin tapakohtaista, luurankoanimaatioilla saadaan aikaan sulavampia ja tiedostokooltaan pienempiä animaatioita, kun taas sprite-animaatioilla on helpompi saavuttaa luonnollisemman näköistä animaatiota. Tämän tutkimuksen tulokset pätevät parhaiten juuri mobiilisovelluksiin, ja lisätutkimusta tarvitaan, jos halutaan saada kaikkia pelialustoja koskevia tuloksia.