Ruokaravintola Ranchin asiakastyytyväisyystutkimus
Turpeinen, Tanja (2016)
Turpeinen, Tanja
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061412935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061412935
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tekijä: Turpeinen Tanja
Työn nimi: Ruokaravintola Ranchin asiakastyytyväisyystutkimus
Tutkintonimike: Matkailun koulutusohjelma, matkailupalveluiden tuottaminen ja kehittäminen, Restonomi (AMK)
Asiasanat: asiakastyytyväisyys, kvantitatiivinen tutkimus, asiakaspalvelu, ruokapalvelut
Tämä opinnäytetyö on asiakastyytyväisyystutkimus Kajaanissa sijaitsevalle ruokaravintola Ranchille. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Kajaanin Ranch Oy. Tämän työn tarkoituksena on selvittää kuinka tyytyväisiä ruokaravintola Ranchin asiakkaat ovat ravintolan tarjoamiin tuotteisiin ja palveluihin ja antaa tutkimustulosten perusteella ravintolalle kehittämisehdotuksia. Vastauksia on haettu muun muassa siihen kuinka tyytyväisiä Ranchin asiakkaat ovat tarjottaviin ruokiin, ravintolan viihtyisyyteen sekä palveluun. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää lounasasiakkaiden sekä á la carte -listalta tilanneiden asiakkaiden tyytyväisyys. Ruoan ja palvelun laatuun liittyvien kysymysten lisäksi vastaajilta kysyttiin tietoja liittyen heidän taustoihinsa ja motivaatioihin ruokailla Ranchissa. Teoriaosuudessa käsitellään palvelua, asiakaspalvelua, asiakastyytyväisyyttä sekä ruokapalveluita.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, joka sisälsi muutamia kvalitatiivisia kysymyksiä. Tutkimuksen perusjoukkona olivat kaikki Ranchin asiakkaat ja otokseen valikoituivat kaikki ne asiakkaat, jotka asioivat ravintolassa tutkimuksen suoritus hetkellä eli 26.11.2015 – 1.12.2015. Tutkimukseen osallistui 383 Ranchin asiakasta. Vastaajista noin puolet söivät lounasta buffetista ja noin puolet tilasivat ruokaa á la carte -listalta. Tutkimustulokset on analysoitu käyttämällä SPSS-tilastojenkäsittelyohjelmaa. Tulokset esitetään Excel-taulukkolaskentaohjelman avulla tehdyillä graafisilla kuvioilla. Lisäksi aineistosta on tehty ristiintaulukointeja sekä riippuvuustarkasteluita.
Tutkimustulosten perusteella saatiin vastaus tutkimusongelmaan. Suuren otannan vuoksi tutkimustuloksia voidaan yleistää koko perusjoukkoon eli kaikkiin ruokaravintola Ranchin asiakkaisiin. Ruokaravintola Ranchin asiakkaat ovat tutkimuksen perusteella tyytyväisiä ravintolan tuotteisiin ja palveluun. Tutkimustulosten perusteella á la carte -listalta tilanneet asiakkaat ovat ravintolan tuotteisiin ja palveluihin hieman tyytyväisempiä kuin lounasasiakkaat. Avoimen palautteen perusteella asiakkaat ovat tyytymättömiä lounaslinjaston asetteluun sekä ravintolan sisustukseen
Tekijä: Turpeinen Tanja
Työn nimi: Ruokaravintola Ranchin asiakastyytyväisyystutkimus
Tutkintonimike: Matkailun koulutusohjelma, matkailupalveluiden tuottaminen ja kehittäminen, Restonomi (AMK)
Asiasanat: asiakastyytyväisyys, kvantitatiivinen tutkimus, asiakaspalvelu, ruokapalvelut
Tämä opinnäytetyö on asiakastyytyväisyystutkimus Kajaanissa sijaitsevalle ruokaravintola Ranchille. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Kajaanin Ranch Oy. Tämän työn tarkoituksena on selvittää kuinka tyytyväisiä ruokaravintola Ranchin asiakkaat ovat ravintolan tarjoamiin tuotteisiin ja palveluihin ja antaa tutkimustulosten perusteella ravintolalle kehittämisehdotuksia. Vastauksia on haettu muun muassa siihen kuinka tyytyväisiä Ranchin asiakkaat ovat tarjottaviin ruokiin, ravintolan viihtyisyyteen sekä palveluun. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää lounasasiakkaiden sekä á la carte -listalta tilanneiden asiakkaiden tyytyväisyys. Ruoan ja palvelun laatuun liittyvien kysymysten lisäksi vastaajilta kysyttiin tietoja liittyen heidän taustoihinsa ja motivaatioihin ruokailla Ranchissa. Teoriaosuudessa käsitellään palvelua, asiakaspalvelua, asiakastyytyväisyyttä sekä ruokapalveluita.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, joka sisälsi muutamia kvalitatiivisia kysymyksiä. Tutkimuksen perusjoukkona olivat kaikki Ranchin asiakkaat ja otokseen valikoituivat kaikki ne asiakkaat, jotka asioivat ravintolassa tutkimuksen suoritus hetkellä eli 26.11.2015 – 1.12.2015. Tutkimukseen osallistui 383 Ranchin asiakasta. Vastaajista noin puolet söivät lounasta buffetista ja noin puolet tilasivat ruokaa á la carte -listalta. Tutkimustulokset on analysoitu käyttämällä SPSS-tilastojenkäsittelyohjelmaa. Tulokset esitetään Excel-taulukkolaskentaohjelman avulla tehdyillä graafisilla kuvioilla. Lisäksi aineistosta on tehty ristiintaulukointeja sekä riippuvuustarkasteluita.
Tutkimustulosten perusteella saatiin vastaus tutkimusongelmaan. Suuren otannan vuoksi tutkimustuloksia voidaan yleistää koko perusjoukkoon eli kaikkiin ruokaravintola Ranchin asiakkaisiin. Ruokaravintola Ranchin asiakkaat ovat tutkimuksen perusteella tyytyväisiä ravintolan tuotteisiin ja palveluun. Tutkimustulosten perusteella á la carte -listalta tilanneet asiakkaat ovat ravintolan tuotteisiin ja palveluihin hieman tyytyväisempiä kuin lounasasiakkaat. Avoimen palautteen perusteella asiakkaat ovat tyytymättömiä lounaslinjaston asetteluun sekä ravintolan sisustukseen