Gamifying PLC education
Kuuskoski, Teemu (2016)
Kuuskoski, Teemu
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061613071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061613071
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella yksinkertainen logiikkaohjattu automaatiojärjestelmä Turun ammattikorkeakoululle opetuskäyttöön. Järjestelmä toteutettiin simulaationa Visual Components 3D Automate -alustalla. Ohjausjärjestelmänä käytettiin Beckhoff TwinCAT -3-logiikkaohjausta. Rajapintana ohjelmien välillä toimi 3D Automate PLC add-on -lisäosa. Opinnäytetyön toisessa osassa tavoitteena on selvittää, miten pelillistämismenetelmiä voisi käyttää tukemaan oppilaiden oppimista simulaatiossa sekä logiikka ohjelmoinnissa.
Työ aloitettiin ensin suunnittelemalla Visual Componentsilla automaattilinjasto, jossa vialliset tuotteet poistettiin pneumaattisen työntäjän kanssa. Seuraavaksi suunniteltiin logiikka TwinCAT 3 -ohjelmalla, joka ohjaa pneumaattista työntäjää. Viimeisessä osassa nämä kaksi ohjelmaa yhdistettiin ja varmistettiin, että ohjelmat toimivat odotetulla tavalla.
Lopussa esitellään projektista johdettavat päätelmät sekä tarkastellaan opinnäytetyön edetessä esiintyneitä haasteita, kuten miten ohjelmien käyttö sujui sekä oliko projekti onnistunut.
Työ aloitettiin ensin suunnittelemalla Visual Componentsilla automaattilinjasto, jossa vialliset tuotteet poistettiin pneumaattisen työntäjän kanssa. Seuraavaksi suunniteltiin logiikka TwinCAT 3 -ohjelmalla, joka ohjaa pneumaattista työntäjää. Viimeisessä osassa nämä kaksi ohjelmaa yhdistettiin ja varmistettiin, että ohjelmat toimivat odotetulla tavalla.
Lopussa esitellään projektista johdettavat päätelmät sekä tarkastellaan opinnäytetyön edetessä esiintyneitä haasteita, kuten miten ohjelmien käyttö sujui sekä oliko projekti onnistunut.