Kehäradan vaikutus liityntäpysäköintiin
Ali, Hussein Jibril (2016)
Ali, Hussein Jibril
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016062813399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016062813399
Tiivistelmä
Kehärata on kaupunkirata, joka kulkee Helsingistä Tikkurilan kautta Helsinki-Vantaan lentoasemalle ja Vantaankosken kautta takaisin Helsinkiin, mutta junat kulkevat myös toiseen suuntaan. Kehäradan pituus on 18 kilometriä, joista 8 kilometriä juna kulkee tunnelia pitkin. Kehärata on luonut 5 uutta juna-asemaa Vantaalle, jotka ovat Kivistö, Aviapolis, Lentoasema, Leinelä ja Vehkala. Lisäksi on 3 asemavarausta, jotka ovat Petas, Viinikala ja Ruskeasanta.
Valitsemani opinnäytetyön aihe on kehäradan vaikutus liityntäpysäköintiin. Työssä tutkitaan, miten kehärata vaikuttaa liityntäpysäköintiä käyttävien ihmisten määrään, ja kuinka nopeasti liityntäpysäköinnin käyttö kasvaa tutkimalla pysäköivien henkilöautojen ja polkupyörien määrää. Valitsin tutkittavakseni kolme uusista liityntäpysäköintipaikoista, jotka sijaitsevat kehäradalla eli Leinelä, Kivistö, Vehkala ja yhden vanhan, joka on Vantaankoski.
Valitsemani opinnäytetyön aihe on kehäradan vaikutus liityntäpysäköintiin. Työssä tutkitaan, miten kehärata vaikuttaa liityntäpysäköintiä käyttävien ihmisten määrään, ja kuinka nopeasti liityntäpysäköinnin käyttö kasvaa tutkimalla pysäköivien henkilöautojen ja polkupyörien määrää. Valitsin tutkittavakseni kolme uusista liityntäpysäköintipaikoista, jotka sijaitsevat kehäradalla eli Leinelä, Kivistö, Vehkala ja yhden vanhan, joka on Vantaankoski.