Osaamispohjainen opetussuunnitelma Laureassa
Editoija
Kallioinen, Outi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2007
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016070113470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016070113470
Tiivistelmä
Laurealla on metropolialueen korkeakouluyhteisössä merkittävä yhteiskunnallinen rooli toimintaympäristöönsä lisäarvoa ja osaamista tuottavana sekä vaikuttavana tutkivana kehittäjänä. Alueella toimii merkittävä korkeakoulujen, tutkimuslaitosten, innovatiivisten yritysten ja kansallisen innovaatiojärjestelmän toimijoiden keskittymä, jossa on sekä formaaleja että informaaleja innovaatioverkostoja. Työelämän ja sen kehittämisen vaatimuksiin pohjautuva korkeakouluopetus tarkoittaa vahvaa ammattikorkeakoulun ja työelämän välistä kanssakäymistä.
Laurea profiloituu palveluinnovaatioiden ammattikorkeakouluksi, jonka erityistehtävänä on laajan Helsingin metropolialueen kansainvälisestä kilpailukyvystä ja aluekehitystehtävästä huolehtiminen. Uudenlaiset, nopeasti muuttuvat toimintaympäristöt ja niiden vaikutus tulevaisuuden asiantuntijuuteen asettavat osaamisen kehittämiselle haasteita, joihin Laurean osaamispohjaisen opetussuunnitelman myötä pyritään ennakoivasti vastaamaan. Ammattikorkeakoulussa on uuden tiedon luomisen ja ymmärryksen lisääntymisen ohella olennaista se, että syntyy aitoa ja näkyvää tekemisen osaamista. Osaamisen luominen ja levittäminen sekä yhteistyöverkostojen kehittäminen ovat keskeisiä haasteita.
Laurean strateginen valinta on integroida ammattikorkeakoulun kolme tehtävää: opetus, tutkimus- ja kehittämistoiminta sekä aluekehitystehtävä. Tämä tarkoittaa tehtävien kiinteää yhteyttä, jossa kaikilla opettajilla, muulla henkilökunnalla ja opiskelijoilla on mahdollisuus osallistua ammattikorkeakoulun kolmen tehtävän samanaikaiseen toteuttamiseen. Laureassa kehitetty kehittämispohjaisen oppimisen toimintamalli (Learning by Developing, LbD) mahdollistaa tahtotilan saavuttamisen sekä strategian viemisen käytäntöön. LbD-toimintamallissa innovaatiojärjestelmä saadaan koskettamaan opiskelijan arkea. Innovatiivisena toimintamallina LbD edellytti myös opetussuunnitelman uudistamista. Opetussuunnitelmien rakenteiden joustavuutta lisäämällä työelämälähtöinen ja Laurean strategisiin valintoihin perustuva tutkimus- ja kehittämistoiminta on saatu keskeiseksi osaksi opiskelijan opiskelua. Tämä tehostaa Laurea-ammattikorkeakoulun kykyä vastata ajankohtaisiin alueellisiin haasteisiin.
Tähän julkaisuun on koottu keskeiset elementit Laurean osaamispohjaisesta opetussuunnitelmasta. Samalla on pyritty luomaan kuva tästä mittavasta ja haastavasta prosessista, jonka lopputuloksena syntyneestä uudesta opetussuunnitelmasta voimme olla ylpeitä. Julkaisun kirjoittajina ovat toimineet laurealaiset asiantuntijat.
Laurea profiloituu palveluinnovaatioiden ammattikorkeakouluksi, jonka erityistehtävänä on laajan Helsingin metropolialueen kansainvälisestä kilpailukyvystä ja aluekehitystehtävästä huolehtiminen. Uudenlaiset, nopeasti muuttuvat toimintaympäristöt ja niiden vaikutus tulevaisuuden asiantuntijuuteen asettavat osaamisen kehittämiselle haasteita, joihin Laurean osaamispohjaisen opetussuunnitelman myötä pyritään ennakoivasti vastaamaan. Ammattikorkeakoulussa on uuden tiedon luomisen ja ymmärryksen lisääntymisen ohella olennaista se, että syntyy aitoa ja näkyvää tekemisen osaamista. Osaamisen luominen ja levittäminen sekä yhteistyöverkostojen kehittäminen ovat keskeisiä haasteita.
Laurean strateginen valinta on integroida ammattikorkeakoulun kolme tehtävää: opetus, tutkimus- ja kehittämistoiminta sekä aluekehitystehtävä. Tämä tarkoittaa tehtävien kiinteää yhteyttä, jossa kaikilla opettajilla, muulla henkilökunnalla ja opiskelijoilla on mahdollisuus osallistua ammattikorkeakoulun kolmen tehtävän samanaikaiseen toteuttamiseen. Laureassa kehitetty kehittämispohjaisen oppimisen toimintamalli (Learning by Developing, LbD) mahdollistaa tahtotilan saavuttamisen sekä strategian viemisen käytäntöön. LbD-toimintamallissa innovaatiojärjestelmä saadaan koskettamaan opiskelijan arkea. Innovatiivisena toimintamallina LbD edellytti myös opetussuunnitelman uudistamista. Opetussuunnitelmien rakenteiden joustavuutta lisäämällä työelämälähtöinen ja Laurean strategisiin valintoihin perustuva tutkimus- ja kehittämistoiminta on saatu keskeiseksi osaksi opiskelijan opiskelua. Tämä tehostaa Laurea-ammattikorkeakoulun kykyä vastata ajankohtaisiin alueellisiin haasteisiin.
Tähän julkaisuun on koottu keskeiset elementit Laurean osaamispohjaisesta opetussuunnitelmasta. Samalla on pyritty luomaan kuva tästä mittavasta ja haastavasta prosessista, jonka lopputuloksena syntyneestä uudesta opetussuunnitelmasta voimme olla ylpeitä. Julkaisun kirjoittajina ovat toimineet laurealaiset asiantuntijat.