Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vahvuudet näkyväksi : digitaalinen tarinankerronta osana nuoria aktivoivaa ryhmätoimintaa

Hemgård, Minna (2016)

 
Avaa tiedosto
Hemgard_Minna.pdf (327.6Kt)
Lataukset: 


Hemgård, Minna
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091114163
Tiivistelmä
Työttömistä nuorista puhutaan nykyään paljon. Heistä ollaan huolissaan ja heitä yritetään aktivoida erilaisin keinoin. Nuorisotyöttömyyteen liitetään herkästi nuorten syrjäytyminen. Turun ammattikorkeakoulu on osatoteuttajana Näkymättömät – nuorten digitarinat -hankkeessa. Hanke on suunnattu syrjäytymisvaarassa oleville nuorille.

Artikkelissani käsittelen nuorille suunnattua digitaalisen tarinankerronnan pajaa osana Kota ry:n aktivoivaa ryhmätoimintaa. Kevään 2016 aikana tehtäväni oli koota yksi ryhmä Näkymättömät-hankkeen pilottijaksoon, havainnoida pajaa ja haastatella kyseiseen ryhmään osallistuvia nuoria. Tämän pilottijakson aikana Turun ammattikorkeakoulun opiskelijat ohjasivat digitarinapajan Kota ry:n nuorille. Artikkeli perustuu nuorten kokemuksiin digitarinapajasta ja näiden ajatusten esille tuomiseen.

Nuoret tekivät pajan aikana digitarinoita joiden teemana oli ”vahvuuteni”. He kertoivat tarinoissa toiveammateistaan, harrastuksistaan ja positiivisista kokemuksistaan. Haastatteluissa nousi esille myös nuorten vaikuttamisen mahdollisuus digitarinan keinoin. Osa nuorista halusi tehdä digitarinoita yhteisöllisistä ja yhteiskunnallisista ongelmakohdista.

Vaikkakin nuoret ovat kasvaneet digitaalisessa ajassa, heistä kaikki eivät innostu digitaalisista asioista. Nuoret toivoivat tämänkaltaisten digitarinapajojen ohjauksen suhteen joustavuutta sekä sitä, että heidän toiveensa otettaisiin huomioon pajan toteutuksessa. Artikkelissa pohditaan digitarinapajan lisäksi yleisesti taidelähtöistä työskentelyä osana nuorten aktivointia.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste