"Body positivity" -ilmiö ja pluskokoisten muotimarkkinointi
Suokas, Saara (2016)
Suokas, Saara
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111116033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111116033
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin ”body positivity” –ilmiötä pluskokoisten naisten sosiaalisen median yhteisöissä sekä sen käyttöä markkinoinnissa. Työssä käytiin läpi ilmiön taustalla olevia syitä sekä siitä syntyneitä seurauksia. Ilmiöstä saadun tietopaketin pohjalta luotiin konsepteja, jotka ovat ehdotuksia ilmiön käytöstä markkinoinnissa. Konseptit sisältävät visuaalista ja kirjallista materiaalia ehdotuksiksi esimerkiksi nettikaupan toimivuuteen sekä markkinointikampanjoiksi.
Opinnäytetyön ohjaavana teoriana käytettiin pehmeän systeemisuunnittelun mallia. Malliin pohjautuen työssä käsiteltiin ”body positivityn” olemassaoloa tällä hetkellä, ideoitiin sen käyttöä markkinoinnissa, luotiin tähän perustuvia konsepteja ja tutkittiin näiden konseptien toimivuutta todellisuudessa hankkimalla palautetta pluskokoisia vaatteita myyviltä yrittäjiltä. Ilmiön taustalla olevia syitä tutkittiin eri tutkimustuloksia läpikäymällä, ja nykyolotilaa määritettiin sekä sosiaalisen median sisältöjen että esimerkiksi erilaisten sähköisten julkaisujen avulla.
”Body positivityä” käsiteltiin tyylioppaiden ja sovituspalveluiden, markkinointikampanjoiden sekä sosiaalisen median sisältöjen kautta. Työssä käytiin läpi myös erilaisia reaktioita ilmiötä kohtaan sekä ”body positivityn” vaikutuksia markkinointiin. Ilmiön taustoitukseksi luotiin kartoitus asiakkaasta kokonaisuutena, jossa käytiin läpi kehonkuvan ja itsetunnon kehittyminen sekä vaatteiden kaavoitus ja sovitustilanteet.
Opinnäytetyöhön kuuluneessa asiakaskyselyssä selvitettiin ilmiön yleisyyttä Suomessa, sekä vastaajien kehonkuvaa, sosiaalisen median käyttöä ja online-ostoskäyttäytymistä. Tuloksista tulkittiin ilmiön vaikutuksia markkinointiin sekä pluskokojen kehonkuvaa.
Opinnäytetyö koostettiin kattavaksi tietopaketiksi ”body positivity” –ilmiöstä sekä ehdotuksiksi sen käytöstä pluskokoisten markkinoinnissa.
Opinnäytetyön ohjaavana teoriana käytettiin pehmeän systeemisuunnittelun mallia. Malliin pohjautuen työssä käsiteltiin ”body positivityn” olemassaoloa tällä hetkellä, ideoitiin sen käyttöä markkinoinnissa, luotiin tähän perustuvia konsepteja ja tutkittiin näiden konseptien toimivuutta todellisuudessa hankkimalla palautetta pluskokoisia vaatteita myyviltä yrittäjiltä. Ilmiön taustalla olevia syitä tutkittiin eri tutkimustuloksia läpikäymällä, ja nykyolotilaa määritettiin sekä sosiaalisen median sisältöjen että esimerkiksi erilaisten sähköisten julkaisujen avulla.
”Body positivityä” käsiteltiin tyylioppaiden ja sovituspalveluiden, markkinointikampanjoiden sekä sosiaalisen median sisältöjen kautta. Työssä käytiin läpi myös erilaisia reaktioita ilmiötä kohtaan sekä ”body positivityn” vaikutuksia markkinointiin. Ilmiön taustoitukseksi luotiin kartoitus asiakkaasta kokonaisuutena, jossa käytiin läpi kehonkuvan ja itsetunnon kehittyminen sekä vaatteiden kaavoitus ja sovitustilanteet.
Opinnäytetyöhön kuuluneessa asiakaskyselyssä selvitettiin ilmiön yleisyyttä Suomessa, sekä vastaajien kehonkuvaa, sosiaalisen median käyttöä ja online-ostoskäyttäytymistä. Tuloksista tulkittiin ilmiön vaikutuksia markkinointiin sekä pluskokojen kehonkuvaa.
Opinnäytetyö koostettiin kattavaksi tietopaketiksi ”body positivity” –ilmiöstä sekä ehdotuksiksi sen käytöstä pluskokoisten markkinoinnissa.