”Matkalla kohti medialukutaitoa” : mediakasvatuksen koulutustilaisuus Riihimäen kaupungin esiopetuksen lastentarhanopettajille
Pekkanen, Petra; Palojärvi, Kati (2016)
Pekkanen, Petra
Palojärvi, Kati
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110815889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110815889
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli järjestää koulutustilaisuus mediakasvatuksesta Riihimäen kaupungin esiopetuksen lastentarhanopettajille. Asetimme opinnäytetyöllemme kolme tavoitetta. Ensimmäinen tavoite oli jakaa lisää tietoa lastentarhanopettajille mediakasvatuksesta. Toinen tavoite oli jakaa uusia menetelmiä mediakasvatuksen toteuttamisesta. Kolmantena tavoitteena oli innostaa mediakasvatuksen positiivisista mahdollisuuksista.
Kehittämistehtävänä oli koulutustilaisuuden suunnittelu ja järjestäminen sekä kehittää konkreettisen toiminnan avulla mediakasvatuksen merkitystä ja toteutumista esiopetuksessa tavoitteidemme mukaisesti. Tarve koulutukselle ilmeni esiopetuksen opetussuunnitelman muutoksen vuoksi, joka otettiin käyttöön elokuussa 2016.
Keräsimme tietoperustaa koulutustilaisuuden järjestämisestä ja mediakasvatuksesta, jotta saimme riittävästi materiaalia koulutustilaisuuden aineiston tekemiseen ja osaamista tilaisuuden järjestämiseen. Tietoperusta pohjautuu mediakasvatuksen eri käsitteisiin ja erityisesti medialukutaitoon, joka on mediakasvatuksen keskeinen tavoite. Mediakulttuuri ja mediatietoisuus ovat myös opinnäytetyömme merkittäviä käsitteitä ja auttavat ymmärtämään aiheen laajuuden. Lisäksi esiopetuksen opetussuunnitelma ja siihen liittyvät alakäsitteet kuten oppimiskäsitys, laaja-alainen osaaminen ja tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen ovat merkittäviä tietoperustamme käsitteitä.
Tutkimuksellinen osuus näkyy opinnäytetyössämme pienimuotoisena taustakyselynä, jossa kartoitimme lastentarhanopettajien osaamista. Taustakyselyn menetelmänä käytimme sähköistä kyselyä. Vastauksia saimme vain viisi, joiden perusteella pystyimme hiukan arvioimaan lastentarhanopettajien osaamista mediakasvatuksesta. Vastauksien vähyyden vuoksi toteutimme analysoinnin yksinkertaisesti paperi ja kynä –tekniikalla. Lisäksi opinnäytetyömme tutkimuksellisuus näkyy palautekyselynä, jolla saimme koulutustilaisuuden osallistujilta tietoa kehittämistehtävämme onnistumisesta. Palautekysely toteutettiin paperikyselynä heti koulutustilaisuuden jälkeen.
Keskeinen tuotos opinnäytetyössämme oli mediakasvatuksen koulutustilaisuus. Saimme erittäin hyvää palautetta koko koulutustilaisuuden järjestämisestä sekä yhteistyöhenkilöltämme että koulutustilaisuuteen osallistujilta. Omasta mielestämme pääsimme kaikkiin asettamiimme tavoitteisiin ja saimme syvällistä osaamista mediakasvatuksesta.
Kehittämistehtävänä oli koulutustilaisuuden suunnittelu ja järjestäminen sekä kehittää konkreettisen toiminnan avulla mediakasvatuksen merkitystä ja toteutumista esiopetuksessa tavoitteidemme mukaisesti. Tarve koulutukselle ilmeni esiopetuksen opetussuunnitelman muutoksen vuoksi, joka otettiin käyttöön elokuussa 2016.
Keräsimme tietoperustaa koulutustilaisuuden järjestämisestä ja mediakasvatuksesta, jotta saimme riittävästi materiaalia koulutustilaisuuden aineiston tekemiseen ja osaamista tilaisuuden järjestämiseen. Tietoperusta pohjautuu mediakasvatuksen eri käsitteisiin ja erityisesti medialukutaitoon, joka on mediakasvatuksen keskeinen tavoite. Mediakulttuuri ja mediatietoisuus ovat myös opinnäytetyömme merkittäviä käsitteitä ja auttavat ymmärtämään aiheen laajuuden. Lisäksi esiopetuksen opetussuunnitelma ja siihen liittyvät alakäsitteet kuten oppimiskäsitys, laaja-alainen osaaminen ja tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen ovat merkittäviä tietoperustamme käsitteitä.
Tutkimuksellinen osuus näkyy opinnäytetyössämme pienimuotoisena taustakyselynä, jossa kartoitimme lastentarhanopettajien osaamista. Taustakyselyn menetelmänä käytimme sähköistä kyselyä. Vastauksia saimme vain viisi, joiden perusteella pystyimme hiukan arvioimaan lastentarhanopettajien osaamista mediakasvatuksesta. Vastauksien vähyyden vuoksi toteutimme analysoinnin yksinkertaisesti paperi ja kynä –tekniikalla. Lisäksi opinnäytetyömme tutkimuksellisuus näkyy palautekyselynä, jolla saimme koulutustilaisuuden osallistujilta tietoa kehittämistehtävämme onnistumisesta. Palautekysely toteutettiin paperikyselynä heti koulutustilaisuuden jälkeen.
Keskeinen tuotos opinnäytetyössämme oli mediakasvatuksen koulutustilaisuus. Saimme erittäin hyvää palautetta koko koulutustilaisuuden järjestämisestä sekä yhteistyöhenkilöltämme että koulutustilaisuuteen osallistujilta. Omasta mielestämme pääsimme kaikkiin asettamiimme tavoitteisiin ja saimme syvällistä osaamista mediakasvatuksesta.