Open Graph Markup -moduulin kehitys Magento-verkkokauppa-alustalla
Mohammadi, Zaniar (2016)
Mohammadi, Zaniar
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116676
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli perehtyä Magento-verkkokauppa-alustan arkkitehtuuriin ja luoda Magento-moduuli, jolla verkkokaupan omistajat pystyvät lisäämään Open Graph Markup -dataa verkkokauppaansa. Magento-moduulit tehtiin Lamia Oy -yritykselle.
Insinöörityössä toteutettiin Open Graph Markup -moduuli, joka mahdollistaa Open Graph Markup -tietojen luomisen verkkokaupan tuotteille, kategorioille ja CMS-sivuille hallintapaneelin kautta. Open Graph Markup -tiedot antavat mahdollisuuden verkkokaupan ylläpitäjien hallita, mitä tietoja näytetään tuotteista, kategorioista tai CMS-sivuista, kun ne jaetaan Facebookissa.
Insinöörityön aikana saatiin halutun moduulin logiikka toteutettua lähes kokonaan. Insinöörityön aikana saatiin myös laaja kuva siitä, miten Magento-verkkokauppa-alustan arkkitehtuuri toimii, mitä suunnittelumalleja se käyttää ja miten suunnittelumallit toimivat.
Johtopäätöksenä huomattiin, että Magento-verkkokauppa-alusta on vahvassa asemassa markkinoilla. Vaikka alustalla ohjelmointi on hankalaa, se antaa työkaluna erittäin laajat mahdollisuudet ohjelmoijille ja verkkokaupan ylläpitäjille verkkokaupan kehittämiseen ja laajentamiseen. Mikäli haluaa kehittyneempiä ominaisuuksia verkkokauppaan, on ylläpitäjien otettava yhteyttä Magento-ohjelmoijiin.
Jatkosuunnitelmana on tarkoitus kehittää Open Graph Markup -moduuli valmiiksi ja sen jälkeen integroida kyseinen moduuli tuleviin projekteihin.
Insinöörityössä toteutettiin Open Graph Markup -moduuli, joka mahdollistaa Open Graph Markup -tietojen luomisen verkkokaupan tuotteille, kategorioille ja CMS-sivuille hallintapaneelin kautta. Open Graph Markup -tiedot antavat mahdollisuuden verkkokaupan ylläpitäjien hallita, mitä tietoja näytetään tuotteista, kategorioista tai CMS-sivuista, kun ne jaetaan Facebookissa.
Insinöörityön aikana saatiin halutun moduulin logiikka toteutettua lähes kokonaan. Insinöörityön aikana saatiin myös laaja kuva siitä, miten Magento-verkkokauppa-alustan arkkitehtuuri toimii, mitä suunnittelumalleja se käyttää ja miten suunnittelumallit toimivat.
Johtopäätöksenä huomattiin, että Magento-verkkokauppa-alusta on vahvassa asemassa markkinoilla. Vaikka alustalla ohjelmointi on hankalaa, se antaa työkaluna erittäin laajat mahdollisuudet ohjelmoijille ja verkkokaupan ylläpitäjille verkkokaupan kehittämiseen ja laajentamiseen. Mikäli haluaa kehittyneempiä ominaisuuksia verkkokauppaan, on ylläpitäjien otettava yhteyttä Magento-ohjelmoijiin.
Jatkosuunnitelmana on tarkoitus kehittää Open Graph Markup -moduuli valmiiksi ja sen jälkeen integroida kyseinen moduuli tuleviin projekteihin.