Porin perusturvakeskuksen mobiilitoiminta
Toivonen, Tiina (2016)
Toivonen, Tiina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216838
Tiivistelmä
Tämän työelämälähtöisen opinnäytetyön tavoite oli selvittää, mitä on Porin perusturvakeskuksessa toimiva mobiilitoiminta ja mitkä ovat sen pääpiirteet ja tavoitteet. Toisena tavoitteena oli kerätä tietoa ja mielipiteitä mobiilitoiminnasta sen käyttäjiltä. Mobiilitoiminta alkoi Porin perusturvakeskuksessa 1.4.2014. Toiminnan kehittäjä oli ylilääkäri Katriina Lähteenmäki. Mobiilitoiminnassa työntekijöinä toimivat lääkärit ja sairaanhoitajat. Opinnäytetyössä selvitettiin mobiilitoiminnan syntyä, toteutusta ja toiminnan tarpeellisuutta.
Mobiilitoiminnan tarpeellisuuden selvittämiseen käytettiin kyselylomaketta joka lähetettiin sähköisesti yhteensä 37 kotihoidon ja tehostetun asumisen yksiköihin ja kyselyn vastauksia saatiin 19% eli 7 vastausta 37:sta. Tarkoituksena kyselyn avulla oli mm. kartoittaa mobiilitoiminnan käyttöä, sen tarpeellisuutta sekä toiminnan kehittämistoiveita.
Päättötyön kyselyiden tuloksina nousi kaikissa vastauksissa esiin toiminnan tarpeellisuus ja potilaan näkökulmasta katsoen hoidon inhimillisyys ja ihmisarvot. Mobiilitoiminnan palveluja käyttävät kokivat saavansa tarvittavaa apua nopeasti ja turhilta potilassiirroilta vältyttiin monissakin tapauksissa. Kyselyn tuloksia voidaan käyttää hyödyksi mobiilitoiminnan kehittämisessä ja tulevaisuudessa kotiin annettavien palveluiden kehittämiseen.
Mobiilitoiminnan tarpeellisuuden selvittämiseen käytettiin kyselylomaketta joka lähetettiin sähköisesti yhteensä 37 kotihoidon ja tehostetun asumisen yksiköihin ja kyselyn vastauksia saatiin 19% eli 7 vastausta 37:sta. Tarkoituksena kyselyn avulla oli mm. kartoittaa mobiilitoiminnan käyttöä, sen tarpeellisuutta sekä toiminnan kehittämistoiveita.
Päättötyön kyselyiden tuloksina nousi kaikissa vastauksissa esiin toiminnan tarpeellisuus ja potilaan näkökulmasta katsoen hoidon inhimillisyys ja ihmisarvot. Mobiilitoiminnan palveluja käyttävät kokivat saavansa tarvittavaa apua nopeasti ja turhilta potilassiirroilta vältyttiin monissakin tapauksissa. Kyselyn tuloksia voidaan käyttää hyödyksi mobiilitoiminnan kehittämisessä ja tulevaisuudessa kotiin annettavien palveluiden kehittämiseen.