Business Intelligence -raportoinnin hyödyntäminen myynnin seurannassa : case: Lahti Aqua Oy
Markkanen, Annika (2016)
Markkanen, Annika
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316891
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Business Intelligence -raportoinnin hyödyntämistä myynnin seurannassa. Business Intelligence -termillä tarkoitetaan liiketoimintatiedon hallintaa, analyyttista tiedon hallintaa tai yritystiedon rikastusta. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia vaikutuksia uudella Business Intelligence -raportointiohjelmistolla on toimeksiantaja Lahti Aqua Oy:n myynnin raportointiprosessiin sekä tätä kautta liiketoiminnan johtamiseen. Työn avulla haluttiin selvittää, miten Business Intelligence -ohjelmisto tukee myynnin analysointia sekä analysoinnin pohjalta tehtäviä toimenpiteitä.
Teoriaosuudessa käsitellään Business Intelligence -käsitettä, ohjelmistojen toimintaa, hyötyjä sekä mahdollisia haasteita. Teoriaosuudessa esitellään myös ohjelmistojen kehitystä, johtavia ohjelmistotoimittajia sekä ohjelmistojen hyötyjä myynnin seurannan kannalta. Tutkimus toteutettiin case- eli tapaustutkimuksena Lahti Aqua Oy:lle. Tutkimusaineisto hankittiin osallistuvan havainnoinnin sekä teemahaastatteluiden avulla.
Tutkimustuloksina havaittiin, että tämänhetkinen myynnin raportointiprosessi on hidas, työläs ja hieman vanhanaikainen. Tietojen saatavuus, selaaminen ja vertaileminen koettiin haasteelliseksi ja luotettavuus hieman heikentyneeksi. Johtopäätöksenä voidaankin todeta, että raportointiprosessi tulee ohjelmiston myötä olemaan automaattisempi, luotettavampi, nopeampi sekä ajantasaisempi. Tietojen saatavuus, selailu sekä vertailu helpottuvat ja raporttien visuaalisuus paranee. Syvempien ja monipuolisempien analyysien avulla voidaan löytää uudenlaisia syy-seuraussuhteita ja näin kehittää toimintaa paremmaksi.
Teoriaosuudessa käsitellään Business Intelligence -käsitettä, ohjelmistojen toimintaa, hyötyjä sekä mahdollisia haasteita. Teoriaosuudessa esitellään myös ohjelmistojen kehitystä, johtavia ohjelmistotoimittajia sekä ohjelmistojen hyötyjä myynnin seurannan kannalta. Tutkimus toteutettiin case- eli tapaustutkimuksena Lahti Aqua Oy:lle. Tutkimusaineisto hankittiin osallistuvan havainnoinnin sekä teemahaastatteluiden avulla.
Tutkimustuloksina havaittiin, että tämänhetkinen myynnin raportointiprosessi on hidas, työläs ja hieman vanhanaikainen. Tietojen saatavuus, selaaminen ja vertaileminen koettiin haasteelliseksi ja luotettavuus hieman heikentyneeksi. Johtopäätöksenä voidaankin todeta, että raportointiprosessi tulee ohjelmiston myötä olemaan automaattisempi, luotettavampi, nopeampi sekä ajantasaisempi. Tietojen saatavuus, selailu sekä vertailu helpottuvat ja raporttien visuaalisuus paranee. Syvempien ja monipuolisempien analyysien avulla voidaan löytää uudenlaisia syy-seuraussuhteita ja näin kehittää toimintaa paremmaksi.