Maatilamatkailuyrityksen brändikuvatutkimus
Suokas, Annika (2016)
Suokas, Annika
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417163
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona B&B Majoitus Hepokatille. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia asiakkaiden mielikuvia ja kokemuksia yrityksestä kyselytutkimuksen avulla.
B&B Majoitus Hepokatti on maatilamatkailuyritys Punkaharjulla. Tila on ollut toimiva maatila, mutta matkailutoimintaa on ollut 90-luvun alusta lähtien. B&B Majoitus Hepokatti-nimellä yritys on toiminut vuodesta 2012 lähtien uuden yrittäjän kanssa. Majoitus- ja ruokapalveluiden lisäksi tilalla on kotieläinpiha ja muita aktiviteetteja. Tällä hetkellä toiminta painottuu kesäkaudelle.
Työn tietoperusta koostuu maaseutumatkailun määritelmästä, sen kehityksestä sekä katsauksesta mitä se on nykypäivänä. Maaseutumatkailuun liitetään vahvasti maaseudun luontaiset voimavarat, kuten luonto, ihminen, kulttuuri ja maisema. Nykypäivänä trendeinä ovat kestävä kehitys ja vastuullisuus. Lomailun lisäksi halutaan myös erilaisia aktiviteetteja. Tietoperustassa käsitellään brändin määritelmää ja rakentamista. Brändi on kuluttajien tiedon, kokemusten ja mielikuvien summa ja rakentamisen perusteina tulee olla ne asiat, joista yritys haluaa olla tunnettu. Työssä käsitellään lisäksi brändäyksen merkitystä pienissä ja keskisuurissa yrityksissä. Pk-yrityksessä yrityksen koko ja ominaispiirteet tulisi nähdä haasteen sijaan mahdollisuutena.
Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen eli määrällinen tutkimusmenetelmä. Aineisto kerättiin kyselytutkimuksen avulla, joka tehtiin Webropolissa. Kysely toteutettiin lokakuussa 2016. Kyselyssä selvitettiin asiakkaiden tietoja, mielikuvia ja kokemuksia yrityksestä. Kyselyä jaettiin sähköpostitse uutiskirjeen avulla sekä julkisesti yrityksen Facebook-sivuilla. Vastauksia saatiin 96 kappaletta.
Tutkimuskysymyksinä olivat mitä mielikuvia asiakkailla on yrityksestä ja mitkä asiat muodostavat yrityksen brändin. Tutkimustulokset vastasivat tutkimuskysymyksiin hyvin ja tulokset tukivat yrityksen arvoja. Tuloksissa vastaajat kokivat yrityksen olevan hyväntuulinen, asiakaslähtöinen ja aito. Yrityksen toimintatavat vastasivat hyvin maaseutumatkailun määritelmää ja niiden todettiin olevan kestävän kehityksen mukaisia. Henkilökunnan tärkeys ja palvelualttius korostuivat tuloksissa ja yrityksen persoona on tiiviisti yhteydessä henkilökuntaan. Henkilökunnan ja yrityksen persoonan todettiin olevan tärkeä tekijä brändin muodostumisessa.
Kehitysehdotuksiksi nousi huoneiden sisustaminen yrityksen persoonan mukaisesti, koiraharrastajat uudeksi asiakasryhmäksi sekä tilan historian tarinallistaminen. Jatkotutkimuksena mielikuvatutkimuksen voisi toteuttaa ulkomaalaisten matkaajien keskuudessa ja kotimaisten asiakkaiden mielikuvia voisi tutkia rajaten asuinpaikkakuntaa.
B&B Majoitus Hepokatti on maatilamatkailuyritys Punkaharjulla. Tila on ollut toimiva maatila, mutta matkailutoimintaa on ollut 90-luvun alusta lähtien. B&B Majoitus Hepokatti-nimellä yritys on toiminut vuodesta 2012 lähtien uuden yrittäjän kanssa. Majoitus- ja ruokapalveluiden lisäksi tilalla on kotieläinpiha ja muita aktiviteetteja. Tällä hetkellä toiminta painottuu kesäkaudelle.
Työn tietoperusta koostuu maaseutumatkailun määritelmästä, sen kehityksestä sekä katsauksesta mitä se on nykypäivänä. Maaseutumatkailuun liitetään vahvasti maaseudun luontaiset voimavarat, kuten luonto, ihminen, kulttuuri ja maisema. Nykypäivänä trendeinä ovat kestävä kehitys ja vastuullisuus. Lomailun lisäksi halutaan myös erilaisia aktiviteetteja. Tietoperustassa käsitellään brändin määritelmää ja rakentamista. Brändi on kuluttajien tiedon, kokemusten ja mielikuvien summa ja rakentamisen perusteina tulee olla ne asiat, joista yritys haluaa olla tunnettu. Työssä käsitellään lisäksi brändäyksen merkitystä pienissä ja keskisuurissa yrityksissä. Pk-yrityksessä yrityksen koko ja ominaispiirteet tulisi nähdä haasteen sijaan mahdollisuutena.
Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen eli määrällinen tutkimusmenetelmä. Aineisto kerättiin kyselytutkimuksen avulla, joka tehtiin Webropolissa. Kysely toteutettiin lokakuussa 2016. Kyselyssä selvitettiin asiakkaiden tietoja, mielikuvia ja kokemuksia yrityksestä. Kyselyä jaettiin sähköpostitse uutiskirjeen avulla sekä julkisesti yrityksen Facebook-sivuilla. Vastauksia saatiin 96 kappaletta.
Tutkimuskysymyksinä olivat mitä mielikuvia asiakkailla on yrityksestä ja mitkä asiat muodostavat yrityksen brändin. Tutkimustulokset vastasivat tutkimuskysymyksiin hyvin ja tulokset tukivat yrityksen arvoja. Tuloksissa vastaajat kokivat yrityksen olevan hyväntuulinen, asiakaslähtöinen ja aito. Yrityksen toimintatavat vastasivat hyvin maaseutumatkailun määritelmää ja niiden todettiin olevan kestävän kehityksen mukaisia. Henkilökunnan tärkeys ja palvelualttius korostuivat tuloksissa ja yrityksen persoona on tiiviisti yhteydessä henkilökuntaan. Henkilökunnan ja yrityksen persoonan todettiin olevan tärkeä tekijä brändin muodostumisessa.
Kehitysehdotuksiksi nousi huoneiden sisustaminen yrityksen persoonan mukaisesti, koiraharrastajat uudeksi asiakasryhmäksi sekä tilan historian tarinallistaminen. Jatkotutkimuksena mielikuvatutkimuksen voisi toteuttaa ulkomaalaisten matkaajien keskuudessa ja kotimaisten asiakkaiden mielikuvia voisi tutkia rajaten asuinpaikkakuntaa.