Markkinointiviestinnan suunnitelma Onnidog-tapahtumalle
Lehtinen, Marika (2016)
Lehtinen, Marika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016082913856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016082913856
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Keski-Suomen Jämsässä järjestettävälle Onnidog-tapahtumalle. Onnidog-tapahtuma on vuodesta 2014 asti järjestetty koiraharrastetapah-tuma. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia tapahtumalle markkinointiviestinnän suun-nitelma, jossa kartoitetaan tapahtumalle sopiva asiakasryhmä ja määritellään ne keinot, joilla asiakasryhmät parhaiten tavoitetaan.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksen, ja tutkimusta varten laadittiin kysely-lomake. Aineisto kerättiin yhteensä neljässä eri tapahtumassa: Jämsän kesäpäiväta-pahtumassa, Jämsän markkinapäivillä, tottelevaisuuskoulutuskokeessa ja Jämsän epävirallisissa koiranäyttelyissä. Kyselylomakkeessa tarkasteltiin vastaajien kiinnostus-ta osallistua tapahtumaan ja kuinka hyvin tapahtuma tunnettiin Jämsän alueella aineiston keräämisvaiheessa.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että kiinnostusta osallistua tapahtumaan on. Eniten kiinnostusta oli 20–30-vuotiaiden naisten keskuudessa. Tapahtuman sisällöstä eritystä kiinnostusta herättivät luennot ja koulutukset sekä sosiaalinen yhdessä olo muiden koi-raihmisten kanssa. Tapahtumasta tiedettiin Jämsässä aineiston keräämisen aikana vielä varsin vähän. Eniten tietoa tapahtumasta oli saatu internetin ja sosiaalisen median väli-tyksellä.
Aineiston perusteella luotiin tapahtumalle markkinointiviestinnän suunnitelma, joka hyö-dyntää ennen kaikkea sosiaalista mediaa markkinointikanavana. Markkinointiviestinnän ydinviestiksi nostettiin oppiminen, ammattitaitoisuus ja uusien harrastelajien kokeilemi-nen. Työn toimeksiantaja hyödyntää markkinointiviestinnän suunnitelmaa osana tapah-tuman markkinointistrategiaa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksen, ja tutkimusta varten laadittiin kysely-lomake. Aineisto kerättiin yhteensä neljässä eri tapahtumassa: Jämsän kesäpäiväta-pahtumassa, Jämsän markkinapäivillä, tottelevaisuuskoulutuskokeessa ja Jämsän epävirallisissa koiranäyttelyissä. Kyselylomakkeessa tarkasteltiin vastaajien kiinnostus-ta osallistua tapahtumaan ja kuinka hyvin tapahtuma tunnettiin Jämsän alueella aineiston keräämisvaiheessa.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että kiinnostusta osallistua tapahtumaan on. Eniten kiinnostusta oli 20–30-vuotiaiden naisten keskuudessa. Tapahtuman sisällöstä eritystä kiinnostusta herättivät luennot ja koulutukset sekä sosiaalinen yhdessä olo muiden koi-raihmisten kanssa. Tapahtumasta tiedettiin Jämsässä aineiston keräämisen aikana vielä varsin vähän. Eniten tietoa tapahtumasta oli saatu internetin ja sosiaalisen median väli-tyksellä.
Aineiston perusteella luotiin tapahtumalle markkinointiviestinnän suunnitelma, joka hyö-dyntää ennen kaikkea sosiaalista mediaa markkinointikanavana. Markkinointiviestinnän ydinviestiksi nostettiin oppiminen, ammattitaitoisuus ja uusien harrastelajien kokeilemi-nen. Työn toimeksiantaja hyödyntää markkinointiviestinnän suunnitelmaa osana tapah-tuman markkinointistrategiaa.