”EI OIKEASSA ELÄMÄSSÄ VOI JUOSTA MIEKKA OJOSSA LOHIKÄÄRMETTÄ KOHTI”: Digipelaajien kokemus omasta hyvinvoinnistaan
Engström, Paula (2016)
Engström, Paula
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417373
Tiivistelmä
Paula Engström. ”Ei oikeassa elämässä voi juosta miekka ojossa lohikäärmettä kohti”: Digipelaajien kokemus omasta hyvinvoinnistaan. Diak Etelä, Helsinki,
syksy 2016, 57s., 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma,
sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön aihe syntyi Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n toiveista saada kooste vuonna 2015 toteutetun Pelaajien hyvinvointikyselyn tuloksista. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selville, miten digitaalisia pelejä harrastavat nuoret ja nuoret aikuiset kokevat oman hyvinvointinsa.
Opinnäytetyö on määrällinen tutkimus ja sen aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella. Kysely toteutettiin vuoden 2015 aikana useissa eri pelitapahtumissa ympäri Suomea, ja siihen vastasi 907 pelaajaa. Näistä opinnäytetyössä käsiteltävään otokseen karsiutui 809 iältään 13–25 vuotiasta vastaajaa.
Kyselyyn vastanneet pelaajat kokivat hyvinvointinsa pääosin hyväksi. Valtaosa ei kertonut pelaamisen aiheuttavan fyysisiä tai psyykkisiä haittoja. Syitä pelaamiselle
vastaajilla oli monia – niistä yleisimmät liittyivät rentoutumiseen, mukavaan ajanviettoon ja sosiaalisiin suhteisiin. Pelistä saaduiksi hyödyiksi vastaajat laskivat
muun muassa kielitaidon kehittymisen, strategisen ajattelun ja yhteistyötaidot.
Pelaajista suurin osa kertoi tapaavansa ystäviään myös pelien ulkopuolella, ja yli
puolet vastaajista kertoi harrastavansa vapaa-ajalla liikuntaa. Pelaajien hyvinvointikyselyyn
vastanneista nuorista suurin osa kokee peliharrastuksen haitattomana, sosiaalisena viihteenä.
Asiasanat: pelaaminen, digipelit, digitaaliset pelit, tietokonepelit, videopelit, pelikasvatus,
hyvinvointi, nuoret
syksy 2016, 57s., 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma,
sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön aihe syntyi Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n toiveista saada kooste vuonna 2015 toteutetun Pelaajien hyvinvointikyselyn tuloksista. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selville, miten digitaalisia pelejä harrastavat nuoret ja nuoret aikuiset kokevat oman hyvinvointinsa.
Opinnäytetyö on määrällinen tutkimus ja sen aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella. Kysely toteutettiin vuoden 2015 aikana useissa eri pelitapahtumissa ympäri Suomea, ja siihen vastasi 907 pelaajaa. Näistä opinnäytetyössä käsiteltävään otokseen karsiutui 809 iältään 13–25 vuotiasta vastaajaa.
Kyselyyn vastanneet pelaajat kokivat hyvinvointinsa pääosin hyväksi. Valtaosa ei kertonut pelaamisen aiheuttavan fyysisiä tai psyykkisiä haittoja. Syitä pelaamiselle
vastaajilla oli monia – niistä yleisimmät liittyivät rentoutumiseen, mukavaan ajanviettoon ja sosiaalisiin suhteisiin. Pelistä saaduiksi hyödyiksi vastaajat laskivat
muun muassa kielitaidon kehittymisen, strategisen ajattelun ja yhteistyötaidot.
Pelaajista suurin osa kertoi tapaavansa ystäviään myös pelien ulkopuolella, ja yli
puolet vastaajista kertoi harrastavansa vapaa-ajalla liikuntaa. Pelaajien hyvinvointikyselyyn
vastanneista nuorista suurin osa kokee peliharrastuksen haitattomana, sosiaalisena viihteenä.
Asiasanat: pelaaminen, digipelit, digitaaliset pelit, tietokonepelit, videopelit, pelikasvatus,
hyvinvointi, nuoret