Tulevaisuuden tilitoimisto
Åhman, Linda (2016)
Åhman, Linda
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517597
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millainen on tulevaisuuden tilitoimisto. Digitalisaation myötä tilitoimisto ala ja sen tarjoamat palvelut tulevat muuttumaan. Millaisia ovat tulevaisuuden tilitoimiston tarjoamat pääpalvelut? Entä millaisia resursseja näiden palveluiden tuottaminen tulee vaatimaan? Näihin tutkimuskysymyksiin etsitään vastausta, tässä opinnäytetyössä.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta ja empiirisestä osasta. Teorialukuja on kaksi, joista ensimmäinen käsittelee tilitoimistopalveluiden nykytilaa ja alan kehitystä tähän päivään mennessä. Toinen teorialuku puolestaan keskittyy digitalisaatioon ja sen alalle tuomiin mahdollisuuksiin sekä haasteisiin. Teoriaosuuden tietopohjana on käytetty niin painettuja kuin elektronisia lähteitä. Työn käsitellessä tulevaisuutta kiinnitettiin lähteiden valinnassa erityisesti huomiota juuri julkaistuihin lähteisiin.
Empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena käyttäen tiedonkeruumenetelmänä teemahaastattelua. Teemahaastattelun teemat valittiin tarkasti koskemaan tarkasteltavaa ilmiötä. Teemoja tutkimukseen valittiin viisi, jotta pystyttiin käymään ilmiön jokainen osa-alue kattavasti läpi. Tutkimuksen luotettavuuden varmistamiseksi laadittiin ennen tutkimuksen aloittamista tutkimussuunnitelma. Teemahaastatteluun osallistui kahdeksan alan asiantuntijaa eri kokoisista tilitoimistoista.
Tutkimustulosten analysointiin valittiin laadulliselle tutkimukselle ominainen sisällönanalyysimenetelmä. Saatujen tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että lakisääteiset kirjanpitopalvelut tulevat säilymään tilitoimistojen pääpalveluina. Uutena palveluna näiden rinnalle nousee erilaiset asiantuntijapalvelut. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tilitoimisto alan asiantuntijoilla on selkeä näkemys siitä, millainen tulevaisuuden tilitoimisto tulee olemaan.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta ja empiirisestä osasta. Teorialukuja on kaksi, joista ensimmäinen käsittelee tilitoimistopalveluiden nykytilaa ja alan kehitystä tähän päivään mennessä. Toinen teorialuku puolestaan keskittyy digitalisaatioon ja sen alalle tuomiin mahdollisuuksiin sekä haasteisiin. Teoriaosuuden tietopohjana on käytetty niin painettuja kuin elektronisia lähteitä. Työn käsitellessä tulevaisuutta kiinnitettiin lähteiden valinnassa erityisesti huomiota juuri julkaistuihin lähteisiin.
Empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena käyttäen tiedonkeruumenetelmänä teemahaastattelua. Teemahaastattelun teemat valittiin tarkasti koskemaan tarkasteltavaa ilmiötä. Teemoja tutkimukseen valittiin viisi, jotta pystyttiin käymään ilmiön jokainen osa-alue kattavasti läpi. Tutkimuksen luotettavuuden varmistamiseksi laadittiin ennen tutkimuksen aloittamista tutkimussuunnitelma. Teemahaastatteluun osallistui kahdeksan alan asiantuntijaa eri kokoisista tilitoimistoista.
Tutkimustulosten analysointiin valittiin laadulliselle tutkimukselle ominainen sisällönanalyysimenetelmä. Saatujen tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että lakisääteiset kirjanpitopalvelut tulevat säilymään tilitoimistojen pääpalveluina. Uutena palveluna näiden rinnalle nousee erilaiset asiantuntijapalvelut. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tilitoimisto alan asiantuntijoilla on selkeä näkemys siitä, millainen tulevaisuuden tilitoimisto tulee olemaan.