Laadukasta varhaiskasvatusta kesällä : vanhempien kokemuksia päiväkodin kesäpäivystyksestä
Höckerstedt, Sonya (2016)
Höckerstedt, Sonya
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517477
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten laadukas ja turvallinen varhaiskasvatus toteutuu päiväkodin kesäpäivystyksessä, vanhempien näkökulman kautta. Tavoitteena oli saada tietoa kesäpäivystyksen toimivuudesta ja laadusta. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä vantaalaisen päiväkodin kanssa, joka toimi kesällä 2016 päivystävänä päiväkotina. Opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää Vantaan varhaiskasvatuksen kesätoiminnan kehittämiseen.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena, ja sen aineisto on kerätty haastattelemalla kymmentä kesäpäivystykseen osallistuneen lapsen vanhempaa. Teemahaastatteluilla kerätty aineisto on analysoitu sisällönanalyysin menetelmien kautta. Aineisto- ja teorialähtöisen sisällönanalyysin yhdistelmällä käsitelty aineisto on linkitetty vakiintuneeseen laadunarviointimalliin, jonka kautta laadun toteutumista työssä tarkastellaan.
Opinnäytetyön keskeisimpänä tuloksena voidaan pitää vanhempien tyytyväisyyttä kesäpäivystyksen järjestämisestä. Vanhemmat kokivat toiminnan sujuvaksi ja turvalliseksi. Tutut hoitajat nähtiin tärkeänä tekijänä päivystyksessä ja kasvatusyhteistyötä pidettiin onnistuneena. Tiedonkulku nähtiin riittävänä ja lasten myönteiset kokemukset lisäsivät asiakastyytyväisyyttä.
Vanhempien haastatteluista ilmeni, ettei heillä ollut juurikaan tietoa varhaiskasvatuspalveluiden laadun kriteereistä, ja toiminnan luotettiin olevan laadukasta. Haastatteluissa konkreettisesti näyttäytyvien asioiden taakse jäi varhaiskasvatuksen moniulotteisuus ja toiminnan pedagogisuus. Opinnäytetyön tuloksien perusteella Vantaalla on onnistuttu muodostamaan perheiden tarpeita vastaavaa varhaiskasvatuspalvelua. Uudistuneen varhaiskasvatuslain säädökset vanhempien osallisuudesta ja vaikutusmahdollisuuksista tulee huomioida varhaiskasvatustoiminnan suunniteluussa ja kehittämisessä. Mahdollisimman hyvän kehitysyhteistyön saavuttamiseksi, voi vanhempien tietoisuuden lisääminen varhaiskasvatustoiminnan sisällöstä olla paikallaan
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena, ja sen aineisto on kerätty haastattelemalla kymmentä kesäpäivystykseen osallistuneen lapsen vanhempaa. Teemahaastatteluilla kerätty aineisto on analysoitu sisällönanalyysin menetelmien kautta. Aineisto- ja teorialähtöisen sisällönanalyysin yhdistelmällä käsitelty aineisto on linkitetty vakiintuneeseen laadunarviointimalliin, jonka kautta laadun toteutumista työssä tarkastellaan.
Opinnäytetyön keskeisimpänä tuloksena voidaan pitää vanhempien tyytyväisyyttä kesäpäivystyksen järjestämisestä. Vanhemmat kokivat toiminnan sujuvaksi ja turvalliseksi. Tutut hoitajat nähtiin tärkeänä tekijänä päivystyksessä ja kasvatusyhteistyötä pidettiin onnistuneena. Tiedonkulku nähtiin riittävänä ja lasten myönteiset kokemukset lisäsivät asiakastyytyväisyyttä.
Vanhempien haastatteluista ilmeni, ettei heillä ollut juurikaan tietoa varhaiskasvatuspalveluiden laadun kriteereistä, ja toiminnan luotettiin olevan laadukasta. Haastatteluissa konkreettisesti näyttäytyvien asioiden taakse jäi varhaiskasvatuksen moniulotteisuus ja toiminnan pedagogisuus. Opinnäytetyön tuloksien perusteella Vantaalla on onnistuttu muodostamaan perheiden tarpeita vastaavaa varhaiskasvatuspalvelua. Uudistuneen varhaiskasvatuslain säädökset vanhempien osallisuudesta ja vaikutusmahdollisuuksista tulee huomioida varhaiskasvatustoiminnan suunniteluussa ja kehittämisessä. Mahdollisimman hyvän kehitysyhteistyön saavuttamiseksi, voi vanhempien tietoisuuden lisääminen varhaiskasvatustoiminnan sisällöstä olla paikallaan