Autismin kirjon oppilaan sensorisen integraation tukeminen motorisen radan avulla : opas erityiskoulun henkilökunnalle
Suominen, Saku (2016)
Suominen, Saku
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817915
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tampereen ammattikorkeakoulu
Fysioterapeuttikoulutus
SUOMINEN SAKU:
Autismin kirjon oppilaan sensorisen integraation tukeminen motorisen radan avulla
Opas erityiskoulun henkilökunnalle
Opinnäytetyö 52 sivua, joista liitteitä 12 sivua
Lokakuu 2016
Autismin kirjon oppilaiden kuntoutus asettaa monia haasteita kuntoutustyötä tekeville ammattihenkilöille. Autismin kirjon oppilaiden kehityksessä esiintyy erilaisia yksilöllisiä viivästymiä ja poikkeavuuksia, joista yksi keskeisimmistä on sensorisen integraation häiriöt. On todettu, että sensorista integraatiota voidaan tukea erilaisilla kasvatuksellisen kuntoutuksen menetelmillä ja liikuntaharjoitteilla. Opinnäytetyö käsittelee autismin kirjon oppilaiden sensorisen integraation tukemista soveltavan liikunnan avulla fysioterapian näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä erään pirkanmaalaisen erityiskoulun kolmen TEACCH-luokan henkilökunnan ja oppilaiden kanssa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda motorinen harjoitusrata, joka tukee autismin kirjon oppilaiden sensorisen integraation kehitystä ja kuvallinen opas radan käytön tueksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää TEACCH-luokan opettajien, koulukäynnin ohjaajien sekä fysioterapeuttien mahdollisuuksia toteuttaa työssään sensorista integraatiota tukevaa toimintaa autismin kirjon oppilaille tutkittuun tietoon perustuen.
Käytännön toteutus tapahtui tammi–helmikuun ja syyskuun 2016 aikana, kun ohjasin erityiskoulun henkilökuntaa ohjaamaan oppilaita motorisella radalla. Autismin kirjon oppilaat pääsivät liikkumaan motorisella radalla viikoittain 1–2 kertaa koulun muiden aikataulujen puitteissa. Motorinen rata toteutui 10 kertaa ja yhden tuokion kesto oli noin 45 minuuttia.
Motorisen radan harjoitteiden soveltuvuutta on arvioitu yhteistyössä henkilökunnan kanssa osallistuvalla havainnoinnilla ja avoimien kirjallisten kysymysten avulla. Henkilökunnan palautteen perusteella harjoitteet soveltuivat oppilaille pääosin hyvin ja motivoivat oppilaita liikkumaan. Radan harjoitukset olivat oppilaille sopivan haasteellisia. Harjoituksiin oli mietitty tarpeeksi vaihtoehtoisia suoritustapoja, mikä mahdollisti myös yksilöllisen kehitystason huomioimisen. Motorisen radan vaikutus oppilaiden käytökseen oli yksilöllistä. Osalle oppilaista motorinen rata aiheutti pelkoa ja ahdistusta. Osa oppilaista koki radan innostavana ja aktivoivana tapana liikkua. Henkilökunnan palaute osoitti, että radan toivottaisiin kehittyvän jatkossa enemmän visuaaliseksi. Tämä voisi auttaa oppilaita itseohjautumaan radan harjoituksiin paremmin. Motorisen radan vaikutuksia oppilaiden sensorisen integraation kehitykseen olisi tarpeen tutkia lisää käytännön tutkimustyön avulla.
Asiasanat: autismin kirjo, sensorinen integraatio, motorinen rata, fysioterapia, soveltav
Tampereen ammattikorkeakoulu
Fysioterapeuttikoulutus
SUOMINEN SAKU:
Autismin kirjon oppilaan sensorisen integraation tukeminen motorisen radan avulla
Opas erityiskoulun henkilökunnalle
Opinnäytetyö 52 sivua, joista liitteitä 12 sivua
Lokakuu 2016
Autismin kirjon oppilaiden kuntoutus asettaa monia haasteita kuntoutustyötä tekeville ammattihenkilöille. Autismin kirjon oppilaiden kehityksessä esiintyy erilaisia yksilöllisiä viivästymiä ja poikkeavuuksia, joista yksi keskeisimmistä on sensorisen integraation häiriöt. On todettu, että sensorista integraatiota voidaan tukea erilaisilla kasvatuksellisen kuntoutuksen menetelmillä ja liikuntaharjoitteilla. Opinnäytetyö käsittelee autismin kirjon oppilaiden sensorisen integraation tukemista soveltavan liikunnan avulla fysioterapian näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä erään pirkanmaalaisen erityiskoulun kolmen TEACCH-luokan henkilökunnan ja oppilaiden kanssa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda motorinen harjoitusrata, joka tukee autismin kirjon oppilaiden sensorisen integraation kehitystä ja kuvallinen opas radan käytön tueksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää TEACCH-luokan opettajien, koulukäynnin ohjaajien sekä fysioterapeuttien mahdollisuuksia toteuttaa työssään sensorista integraatiota tukevaa toimintaa autismin kirjon oppilaille tutkittuun tietoon perustuen.
Käytännön toteutus tapahtui tammi–helmikuun ja syyskuun 2016 aikana, kun ohjasin erityiskoulun henkilökuntaa ohjaamaan oppilaita motorisella radalla. Autismin kirjon oppilaat pääsivät liikkumaan motorisella radalla viikoittain 1–2 kertaa koulun muiden aikataulujen puitteissa. Motorinen rata toteutui 10 kertaa ja yhden tuokion kesto oli noin 45 minuuttia.
Motorisen radan harjoitteiden soveltuvuutta on arvioitu yhteistyössä henkilökunnan kanssa osallistuvalla havainnoinnilla ja avoimien kirjallisten kysymysten avulla. Henkilökunnan palautteen perusteella harjoitteet soveltuivat oppilaille pääosin hyvin ja motivoivat oppilaita liikkumaan. Radan harjoitukset olivat oppilaille sopivan haasteellisia. Harjoituksiin oli mietitty tarpeeksi vaihtoehtoisia suoritustapoja, mikä mahdollisti myös yksilöllisen kehitystason huomioimisen. Motorisen radan vaikutus oppilaiden käytökseen oli yksilöllistä. Osalle oppilaista motorinen rata aiheutti pelkoa ja ahdistusta. Osa oppilaista koki radan innostavana ja aktivoivana tapana liikkua. Henkilökunnan palaute osoitti, että radan toivottaisiin kehittyvän jatkossa enemmän visuaaliseksi. Tämä voisi auttaa oppilaita itseohjautumaan radan harjoituksiin paremmin. Motorisen radan vaikutuksia oppilaiden sensorisen integraation kehitykseen olisi tarpeen tutkia lisää käytännön tutkimustyön avulla.
Asiasanat: autismin kirjo, sensorinen integraatio, motorinen rata, fysioterapia, soveltav