Sosiaalisen median strategia Digster-soittolistapalvelulle
Heinonen, Niina (2016)
Heinonen, Niina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817874
Tiivistelmä
Musiikki on tärkeä asia monelle suomalaiselle, sen elämyksellisyyden ja tunnelmallisuuden vuoksi. Tärkeä asia monelle suomalaiselle on myös sosiaalinen media, joka vuosi vuoden jälkeen jatkaa kasvamistaan. Sosiaalisen median suuren suosion vuoksi jokaisen markkinoijan tulisikin ottaa some osaksi yrityksen arkipäivää, sillä parhaimmillaan se on yksi yrityksen vaikuttavimmista työkaluista. Sosiaalisen median kukoistamisen ja musiikin suuren merkityksen takia on tärkeää osata tehdä musiikin markkinointi siellä, missä ihmiset ovat, eli digitaalisessa maailmassa.
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Universal Music Finland Oy:lle. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda Universal Music Finlandin ylläpitämälle Digster-soittolistapalvelulle selkeä sosiaalisen median strategia, eli ohjeet ja suuntaviivat siitä, miten Digster käyttäytyy sosiaalisessa mediassa. Tämän opinnäytetyön yhteydessä laadittu sosiaalisen median strategia on laaja suunnitelma siitä, miten Digster tulee hyötymään sosiaalisen median käytöstä ja mitkä ovat sen tavoitteet sosiaalisen median parissa. Opinnäytetyö toteutettiin syksyn 2016 aikana.
Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu kahden pääotsikon alle. Ensimmäisessä osiossa käydään läpi sosiaalista mediaa, sisällön tärkeyttä, somen trendejä vuonna 2016 sekä sitä, miten suomalaiset sosiaalista mediaa käyttävät. Ensimmäisessä osiossa esitellään myös suomalaisten eniten käyttämät sosiaalisen median kanavat, jotka ovat Facebook, Instagram, YouTube, Snapchat, Twitter, LinkedIn sekä Pinterest. Lisäksi käydään läpi, mitä hyötyä näistä kanavista on yrityksille. Opinnäytetyön toisessa osiossa syvennytään sosiaalisen median strategian rakentamiseen kolmen markkinoinnin ammattilaisen mallien avulla ja lisäksi pohditaan sitä, miten sosiaalisen median strategia, sisältöstrategia ja somesuunnitelma eroavat toisistaan.
Tämän opinnäytetyön produkti on sosiaalisen median strategia Digster-soittolistapalvelulle, ja se antaa ohjeet siitä, miten Digsterin sosiaalisen median markkinointi hoidetaan. Produkti perustuu teoriaan, toimeksiantajan kanssa käytyyn konsultaatiohaastatteluun sekä omiin kokemuksiini sosiaalisen median markkinoinnista. Produktista käy ilmi mitä ja miten tehdään sekä missä ja kuinka usein toimitaan. Strategia on laadittu niin, että jokainen sen lukenut taho tietää, miksi ja miten somessa ollaan läsnä, sekä mitä hyötyä pyritään saamaan siitä ajasta, jota somelle annetaan.
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Universal Music Finland Oy:lle. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda Universal Music Finlandin ylläpitämälle Digster-soittolistapalvelulle selkeä sosiaalisen median strategia, eli ohjeet ja suuntaviivat siitä, miten Digster käyttäytyy sosiaalisessa mediassa. Tämän opinnäytetyön yhteydessä laadittu sosiaalisen median strategia on laaja suunnitelma siitä, miten Digster tulee hyötymään sosiaalisen median käytöstä ja mitkä ovat sen tavoitteet sosiaalisen median parissa. Opinnäytetyö toteutettiin syksyn 2016 aikana.
Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu kahden pääotsikon alle. Ensimmäisessä osiossa käydään läpi sosiaalista mediaa, sisällön tärkeyttä, somen trendejä vuonna 2016 sekä sitä, miten suomalaiset sosiaalista mediaa käyttävät. Ensimmäisessä osiossa esitellään myös suomalaisten eniten käyttämät sosiaalisen median kanavat, jotka ovat Facebook, Instagram, YouTube, Snapchat, Twitter, LinkedIn sekä Pinterest. Lisäksi käydään läpi, mitä hyötyä näistä kanavista on yrityksille. Opinnäytetyön toisessa osiossa syvennytään sosiaalisen median strategian rakentamiseen kolmen markkinoinnin ammattilaisen mallien avulla ja lisäksi pohditaan sitä, miten sosiaalisen median strategia, sisältöstrategia ja somesuunnitelma eroavat toisistaan.
Tämän opinnäytetyön produkti on sosiaalisen median strategia Digster-soittolistapalvelulle, ja se antaa ohjeet siitä, miten Digsterin sosiaalisen median markkinointi hoidetaan. Produkti perustuu teoriaan, toimeksiantajan kanssa käytyyn konsultaatiohaastatteluun sekä omiin kokemuksiini sosiaalisen median markkinoinnista. Produktista käy ilmi mitä ja miten tehdään sekä missä ja kuinka usein toimitaan. Strategia on laadittu niin, että jokainen sen lukenut taho tietää, miksi ja miten somessa ollaan läsnä, sekä mitä hyötyä pyritään saamaan siitä ajasta, jota somelle annetaan.