Myyntityöskentelyn opas uusille työntekijöille case: Alko Oy
Penttilä, Matias (2016)
Penttilä, Matias
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918155
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli luoda uusille työntekijöille opas perehdyttämisen tueksi myynnin näkökulmasta. Opinnäytetyön case-yrityksenä oli Alko Oy. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kompakti, aukoton ja helposti ymmärrettävissä oleva myyntityöskentelyn opas uusille työntekijöille. Työn tavoitteena oli nostaa työntekijöiden osaamistasoa myynnin näkökulmasta Myyntiosaaminen on hyvin arvostettu taito.
Myyntiosaaminen nykyään on aivan erilaista kuin ennen. Siksi myyntiprosessin ymmärtäminen on tärkeässä osassa ennen kuin lähdetään myyntityötä tekemään. Myyntiprosessin lisäksi on hyvä ymmärtää asiakaskokemuksen merkitys myyntityössä.
Tutkimusmenetelmänä toimi laadullinen tutkimus. Teorian ja haastattelujen pohjalta syntyi työn tuotokset eli infograafi ja kirjallinen osio. Opinnäytetyön tekeminen alkoi teoriaperustan valitsemisella. Teoriaperustaksi valikoituivat myyntiprosessi ja asiakaskokemus. Keskeisenä menetelmänä työssä oli haastattelumenetelmä. Sähköpostihaastatteluita oli kaksi. Kahden vastauksen pohjalta analysoitiin tulokset.
Työn tuotokset olivat infograafi sekä kirjallinen tuotos, jotka olivat alusta alkaen valittuna menetelmäksi, jolla tuotettiin lopullinen tuotos. Infograafi sekä kirjallinen osio opastavat uuden työntekijän vahvasti ja varmasti myymälätyöhön.
Myyntiosaaminen nykyään on aivan erilaista kuin ennen. Siksi myyntiprosessin ymmärtäminen on tärkeässä osassa ennen kuin lähdetään myyntityötä tekemään. Myyntiprosessin lisäksi on hyvä ymmärtää asiakaskokemuksen merkitys myyntityössä.
Tutkimusmenetelmänä toimi laadullinen tutkimus. Teorian ja haastattelujen pohjalta syntyi työn tuotokset eli infograafi ja kirjallinen osio. Opinnäytetyön tekeminen alkoi teoriaperustan valitsemisella. Teoriaperustaksi valikoituivat myyntiprosessi ja asiakaskokemus. Keskeisenä menetelmänä työssä oli haastattelumenetelmä. Sähköpostihaastatteluita oli kaksi. Kahden vastauksen pohjalta analysoitiin tulokset.
Työn tuotokset olivat infograafi sekä kirjallinen tuotos, jotka olivat alusta alkaen valittuna menetelmäksi, jolla tuotettiin lopullinen tuotos. Infograafi sekä kirjallinen osio opastavat uuden työntekijän vahvasti ja varmasti myymälätyöhön.