Kansainvälinen risteilymatkustaminen ja ostokäyttäytyminen : Tietoa ja kehittämisehdotuksia yrittäjille
Kavander, Sanna; Varsta, Mari (2016)
Kavander, Sanna
Varsta, Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018271
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kansainvälistä risteilymatkustamista ja yhdistää siihen kuluttajien ostokäyttäytymistä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa yrittäjille kansainvälisestä risteilymatkustamisesta, matkustajista ja ostokäyttäytymisestä.
Työ toteutettiin tutustumalla kirjallisuuteen ostokäyttäytymisestä ja kansainvälisestä risteilymatkustamisesta. Risteilymatkustamista on tutkittu paljon, ja tämä opinnäytetyö esitteli muun muassa risteilymatkustajien rahankäyttöä koskevan tutkimuksen ja profiilitutkimuksen. Ajankohtaista tietoa saatiin helmikuussa 2016 pidetystä Helsingin tekijät -seminaarista, jossa esiteltiin alan uusimmat kuulumiset.
Lopputuloksena syntyi konkreettisia kehittämisideoita yrittäjille muun muassa markkinointiin ja palveluiden kehittämiseen. Kehittämisideoiden avulla yrittäjillä on mahdollisuus saada kansainvälisistä risteilymatkustajista asiakkaita yrityksiinsä. Opinnäytetyön tulokseksi saatiin, että internetin vaikutus näkyy ostokäyttäytymisessä ja kansainvälisessä risteilymatkustamisessa. Matkustajat ovat aiempaa omatoimisempia ja etsivät tietoa internetistä. Samoin ostaminen ja sen jälkeiset toimet ovat siirtyneet verkkoon. Risteilymatkustajien profiili on muuttunut. Matkustajien keski-ikä on laskenut viime vuosina, koska lapsiperheiden osuus on kasvanut.
Kansainväliset risteilymatkustajat tuovat Suomeen kauden aikana lähes 30 miljoonaa euroa ja lisääntyvän matkustajamäärän myötä summa varmasti kasvaa. Uusille palveluille ja tuotteiden tarjoajille on tulevaisuudessa aiempaa enemmän kysyntää.
Työ toteutettiin tutustumalla kirjallisuuteen ostokäyttäytymisestä ja kansainvälisestä risteilymatkustamisesta. Risteilymatkustamista on tutkittu paljon, ja tämä opinnäytetyö esitteli muun muassa risteilymatkustajien rahankäyttöä koskevan tutkimuksen ja profiilitutkimuksen. Ajankohtaista tietoa saatiin helmikuussa 2016 pidetystä Helsingin tekijät -seminaarista, jossa esiteltiin alan uusimmat kuulumiset.
Lopputuloksena syntyi konkreettisia kehittämisideoita yrittäjille muun muassa markkinointiin ja palveluiden kehittämiseen. Kehittämisideoiden avulla yrittäjillä on mahdollisuus saada kansainvälisistä risteilymatkustajista asiakkaita yrityksiinsä. Opinnäytetyön tulokseksi saatiin, että internetin vaikutus näkyy ostokäyttäytymisessä ja kansainvälisessä risteilymatkustamisessa. Matkustajat ovat aiempaa omatoimisempia ja etsivät tietoa internetistä. Samoin ostaminen ja sen jälkeiset toimet ovat siirtyneet verkkoon. Risteilymatkustajien profiili on muuttunut. Matkustajien keski-ikä on laskenut viime vuosina, koska lapsiperheiden osuus on kasvanut.
Kansainväliset risteilymatkustajat tuovat Suomeen kauden aikana lähes 30 miljoonaa euroa ja lisääntyvän matkustajamäärän myötä summa varmasti kasvaa. Uusille palveluille ja tuotteiden tarjoajille on tulevaisuudessa aiempaa enemmän kysyntää.