Digitaalinen markkinointi. Case: Sepon Pulla ja Leipä Oy
Sydun, Taras (2016)
Sydun, Taras
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218745
Tiivistelmä
Teknologia kehittyy koko ajan ja yritykset käyttävät yhä enemmän digitaalisia markkinointikanavia omien tuotteiden ja palveluiden näkyvyyden parantamiseksi ja sen kautta myynnin kasvattamiseksi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa järkeviä kehitysehdotuksia toimeksiantajayrityksen verkkosivulle tutkimalla digitaalista markkinointia ja hakukonenäkyvyyteen vaikuttavia tekijöitä. Toimeksiantajana on Kuopiossa toimiva leipomo nimeltä Sepon Pulla ja Leipä Oy. Toimeksiantajalla on verkkosivut, mutta ne ei löydy helposti hakukonetuloksista, koska niitä ei ole hakukoneoptimoitu. Tällä hetkellä verkkosivujen tehtävänä on tukea henkilökohtaista myyntiprosessia ja toivottavasti tulevaisuudessa se voisi tuoda uusia yritysasiakkaita hakukoneiden kautta.
Opinnäytetyössä halutaan selvittää, millä keinoin toimeksiantaja pystyy parantamaan omaa verkkosivua ja sen hakukonenäkyvyyttä. Oppinäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja tutkimusosuudesta. Teoriaosuudessa tutkittiin digitaalista markkinointia, digitaalisia markkinointivälineitä, sekä hakukonenäkyvyyden vaikuttavia tekijöitä. Tutkimustyön osuudessa tehtiin vertailuanalyysiä (benchmarking) samalla alalla toimivien yritysten verkkosivuista. Teoriaosuuden ja tutkimusosuuden tuloksista oli saatu uusia kehitysehdotuksia hakukonenäkyvyyden ja verkkosivun sisällön parantamiseksi.
Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että sivustolle osoittavien linkkien määrällä ja etenkin niiden laadulla on positiivinen vaikutus hakukonenäkyvyyteen ja sijoituksen hakutuloksissa. Verkkotunnusten tutkiminen oli tuonut ilmi sen, että reilu puolet leipomoyrityksistä käyttää verkkotunnuksissaan oman yrityksen nimeä ja että suurin osa suomalaisista leipomoyrityksistä käyttää fi-tunnusta. Yllätyksenä oli se, että puolet kaikista leipomoyritysten verkkosivuista eivät olleet mobiiliystävällisiä. Tutkimuksen mukaan toimeksiantajan verkkosivujen latautumisnopeus oli keskitasolla muihin verkkosivuihin verrattuna, mutta sen koko oli yksi suurimmista.
Opinnäytetyössä halutaan selvittää, millä keinoin toimeksiantaja pystyy parantamaan omaa verkkosivua ja sen hakukonenäkyvyyttä. Oppinäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja tutkimusosuudesta. Teoriaosuudessa tutkittiin digitaalista markkinointia, digitaalisia markkinointivälineitä, sekä hakukonenäkyvyyden vaikuttavia tekijöitä. Tutkimustyön osuudessa tehtiin vertailuanalyysiä (benchmarking) samalla alalla toimivien yritysten verkkosivuista. Teoriaosuuden ja tutkimusosuuden tuloksista oli saatu uusia kehitysehdotuksia hakukonenäkyvyyden ja verkkosivun sisällön parantamiseksi.
Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että sivustolle osoittavien linkkien määrällä ja etenkin niiden laadulla on positiivinen vaikutus hakukonenäkyvyyteen ja sijoituksen hakutuloksissa. Verkkotunnusten tutkiminen oli tuonut ilmi sen, että reilu puolet leipomoyrityksistä käyttää verkkotunnuksissaan oman yrityksen nimeä ja että suurin osa suomalaisista leipomoyrityksistä käyttää fi-tunnusta. Yllätyksenä oli se, että puolet kaikista leipomoyritysten verkkosivuista eivät olleet mobiiliystävällisiä. Tutkimuksen mukaan toimeksiantajan verkkosivujen latautumisnopeus oli keskitasolla muihin verkkosivuihin verrattuna, mutta sen koko oli yksi suurimmista.