Tampereen konservatorion lapsi- ja nuorisokuorotoiminnan kehittäminen
Lantto, Johanna (2016)
Lantto, Johanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120419028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120419028
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda visio Tampereen konservatorion lapsi- ja nuorisokuorotoiminnalle kymmenen vuoden aikajänteellä sekä tehdä toimintasuunnitelma tuon tavoitetilan saavuttamiseksi. Työ oli työelämälähtöinen kehittämistehtävä, jolle oli selkeä tilaus. Konservatorion kuorotoiminnasta on viime vuosina puuttunut pitkäjänteisyys, ja yhteistyö kuorojen sekä konservatorion eri tahojen välillä on ollut vähäistä. Kuoroja on vaivannut laulajapula.
Lähdeaineistona käytettiin tutkimuksia, jotka käsittelivät kuoroharrastuksen motivaatiota sekä kuorolaulun hyvää tekevää vaikutusta. Työssä pyrittiin myös selvittämään, missä Suomen musiikkioppilaitoksissa kuorolaulua voi opiskella sivu- tai pääaineena ja missä oppilaitoksissa voi tehdä kuorolaulun tasosuorituksia.
Työssä laadittiin konkreettinen toimintasuunnitelma, jonka avulla aletaan kehittää Tampereen konservatorion lapsi- ja nuorisokuorotoimintaa. Suunnitelmassa on käsitelty muun muassa kuoron harjoittelu- ja esiintymistoimintaa, toiminnan rahoitusta, markkinointia ja tiedottamista. Suunnitelmassa on myös annettu ehdotukset mahdollisista yhteistyömuodoista konservatorion eri tahojen, esimerkiksi lasten laulukoulun, kanssa. Yhteistyö konservatorion musiikkileikkikoulun kanssa on tärkeää. Kuorotoiminnasta tulisi saada luonteva jatke musiikkileikkikoululle, jolloin lapset ja heidän perheensä pysyisivät musiikkiopiston piirissä ja hakeutuminen soitin- tai lauluoppilaaksi olisi luontevaa. Näin voidaan pyrkiä kasvattamaan konservatorion musiikkiopiston pienentyneitä hakijamääriä.
Työtä tehdessä kävi ilmi, että Tampereen konservatoriolle tulisi luoda kuorolaulun opetussuunnitelma. Työssä luodun vision mukaan Tampereen konservatoriolla voi jatkossa opiskella kuorolaulua ja tehdä kuorolaulun tasosuorituksia. Näin pyrittäisiin luomaan pohjaa ammattilaiskuorolaulajien koulutukselle esimerkiksi Tampereella toimivan ammattikuoron Tampere Cappellan tarpeisiin.
Lähdeaineistona käytettiin tutkimuksia, jotka käsittelivät kuoroharrastuksen motivaatiota sekä kuorolaulun hyvää tekevää vaikutusta. Työssä pyrittiin myös selvittämään, missä Suomen musiikkioppilaitoksissa kuorolaulua voi opiskella sivu- tai pääaineena ja missä oppilaitoksissa voi tehdä kuorolaulun tasosuorituksia.
Työssä laadittiin konkreettinen toimintasuunnitelma, jonka avulla aletaan kehittää Tampereen konservatorion lapsi- ja nuorisokuorotoimintaa. Suunnitelmassa on käsitelty muun muassa kuoron harjoittelu- ja esiintymistoimintaa, toiminnan rahoitusta, markkinointia ja tiedottamista. Suunnitelmassa on myös annettu ehdotukset mahdollisista yhteistyömuodoista konservatorion eri tahojen, esimerkiksi lasten laulukoulun, kanssa. Yhteistyö konservatorion musiikkileikkikoulun kanssa on tärkeää. Kuorotoiminnasta tulisi saada luonteva jatke musiikkileikkikoululle, jolloin lapset ja heidän perheensä pysyisivät musiikkiopiston piirissä ja hakeutuminen soitin- tai lauluoppilaaksi olisi luontevaa. Näin voidaan pyrkiä kasvattamaan konservatorion musiikkiopiston pienentyneitä hakijamääriä.
Työtä tehdessä kävi ilmi, että Tampereen konservatoriolle tulisi luoda kuorolaulun opetussuunnitelma. Työssä luodun vision mukaan Tampereen konservatoriolla voi jatkossa opiskella kuorolaulua ja tehdä kuorolaulun tasosuorituksia. Näin pyrittäisiin luomaan pohjaa ammattilaiskuorolaulajien koulutukselle esimerkiksi Tampereella toimivan ammattikuoron Tampere Cappellan tarpeisiin.