Åland - Kalifornien : En praktisk studie av TS Golden Bear i syfte att utveckla användandet av Michael Sars
Sjödahl-Essén, Wilhelm; Hansson, Erik (2016)
Sjödahl-Essén, Wilhelm
Hansson, Erik
Högskolan på Åland
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120619222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120619222
Tiivistelmä
Sjöfartsakademier runt om i världen utbildar blivande sjöbefäl både teoretiskt och praktiskt. Många av akademierna har tillgång till skolfartyg för att bedriva praktisk utbildning ombord. Detta ger eleven en bra erfarenhet på grund av att man får praktisera många av de uppgifter sjömansyrket innebär under kontrollerade former. Vi började fundera på hur utbildningen på skolfartyg i andra delar av världen bedrivs och om vi skulle kunna ta lärdom av deras sätt att utbilda. Vi tog kontakt med California Maritime Academy i Kalifornien som bedriver samma typ av utbildning som oss här på Åland, men med mycket större fartyg som genomför längre resor. Kontakten gav oss ett positivt gensvar och vi besökte skolfartyget TS Golden Bear i augusti 2016.
Syftet med besöket var att få en inblick i hur utbildandet ombord på TS Golden Bear går till och vad för krav skolan ställer på eleverna ombord. Detta för att kunna jämföra med utbildandet ombord på Michael Sars, Högskolan på Ålands skolfartyg. Vår målsättning med besöket var att få nya influenser och tankar kring hur vi kan utveckla användandet av skolfartyget Michael Sars.
Resultatet av besöket blev en sammanställning av hur eleverna på California Maritime Academy utbildas ombord på skolfartyg, samt ett antal konkreta förslag hur man kan utveckla användandet och utbildandet ombord på Michael Sars. Maritime academies around the world educate prospective ship’s officers theoretically and practically. Many academies have access to a training ship for conducting practical training onboard. This kind of education gives the student a good experience in the upcoming tasks a seafarer will encounter. We began to think about how the education at the training ships in other parts of the world are carried out and if we could learn from their way of educating. We contacted the California Maritime Academy in California, engaged in the same type of education as here at Åland, but with a larger vessel conducting longer trips. We received a positive response and visited California Maritime Academy’s training ship TS Golden Bear in August 2016.
The purpose of the visit was to get an insight into how they educate aboard the TS Golden Bear and what kind of requirements the academy have on their students. This is to be compared with the formation aboard Michael Sars, the training ship of the Åland Maritime Academy. Our goal of the visit was to get new influences and ideas on how we can develop the use of the training ship Michael Sars.
The assignment resulted in a compilation of how students at the California Maritime Academy are trained aboard their training ship, as well as a number of concrete proposals how to develop the use and the formation aboard Michael Sars.
Syftet med besöket var att få en inblick i hur utbildandet ombord på TS Golden Bear går till och vad för krav skolan ställer på eleverna ombord. Detta för att kunna jämföra med utbildandet ombord på Michael Sars, Högskolan på Ålands skolfartyg. Vår målsättning med besöket var att få nya influenser och tankar kring hur vi kan utveckla användandet av skolfartyget Michael Sars.
Resultatet av besöket blev en sammanställning av hur eleverna på California Maritime Academy utbildas ombord på skolfartyg, samt ett antal konkreta förslag hur man kan utveckla användandet och utbildandet ombord på Michael Sars.
The purpose of the visit was to get an insight into how they educate aboard the TS Golden Bear and what kind of requirements the academy have on their students. This is to be compared with the formation aboard Michael Sars, the training ship of the Åland Maritime Academy. Our goal of the visit was to get new influences and ideas on how we can develop the use of the training ship Michael Sars.
The assignment resulted in a compilation of how students at the California Maritime Academy are trained aboard their training ship, as well as a number of concrete proposals how to develop the use and the formation aboard Michael Sars.