Vanhemmuuden haasteet sekä vanhemmuuden tukeminen lastentarhanopettajan työssä
Lappalainen, Riikka (2016)
Lappalainen, Riikka
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519184
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia vanhemmuuden tukemista päiväkodissa lastentarhanopettajan näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, millaisia haasteita vanhemmuuteen liittyy, ja miten vanhemmuutta tuetaan konkreettisesti päiväkodissa. Sen lisäksi tavoitteena oli selvittää, miten vanhemmuuden tukemisessa on onnistuttu, ja miten tukemista voitaisiin kehittää edelleen. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Pohjois-Suomessa sijaitsevan kunnan kanssa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan, mitä vanhemmuus on, ja mitä haasteita siihen liittyy. Sen lisäksi käsitellään varhaiskasvatusta sekä sitä, millaisin eri keinoin vanhemmuutta voidaan tukea päiväkodissa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, ja sitä varten haastateltiin seitsemää lastentarhanopettajaa. Haastattelumuotona käytettiin teemahaastattelua, ja kerätty aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Tutkimuskysymysten ja aineistoista nousseiden asioiden kautta teemoiksi valikoituivat vanhemmuuden haasteet ja huolet, vanhemmuuden tukeminen päiväkodissa, tukemisen onnistuminen ja haasteet sekä tukemisen kehittäminen.
Tutkimustulosten mukaan vanhemmuuden haasteet liittyvät kasvatukseen ja vanhemman rooliin. Sen lisäksi ympäristö luo paineita vanhemmuudelle. Tulokset osoittavat myös, että vanhemmuuden tukemisen muotoja ovat kasvatuskumppanuus, huolen puheeksi ottaminen sekä palveluohjaus. Pääasiassa tukemisessa koetaan onnistuvan, mutta haasteita voi kuitenkin luoda esimerkiksi se, että vanhempi kieltää tuen tarpeen eikä ota tukea vastaan. Tukemisen lähtökohtana koetaan olevan molemminpuolinen luottamus ja avoimuus.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan, mitä vanhemmuus on, ja mitä haasteita siihen liittyy. Sen lisäksi käsitellään varhaiskasvatusta sekä sitä, millaisin eri keinoin vanhemmuutta voidaan tukea päiväkodissa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, ja sitä varten haastateltiin seitsemää lastentarhanopettajaa. Haastattelumuotona käytettiin teemahaastattelua, ja kerätty aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Tutkimuskysymysten ja aineistoista nousseiden asioiden kautta teemoiksi valikoituivat vanhemmuuden haasteet ja huolet, vanhemmuuden tukeminen päiväkodissa, tukemisen onnistuminen ja haasteet sekä tukemisen kehittäminen.
Tutkimustulosten mukaan vanhemmuuden haasteet liittyvät kasvatukseen ja vanhemman rooliin. Sen lisäksi ympäristö luo paineita vanhemmuudelle. Tulokset osoittavat myös, että vanhemmuuden tukemisen muotoja ovat kasvatuskumppanuus, huolen puheeksi ottaminen sekä palveluohjaus. Pääasiassa tukemisessa koetaan onnistuvan, mutta haasteita voi kuitenkin luoda esimerkiksi se, että vanhempi kieltää tuen tarpeen eikä ota tukea vastaan. Tukemisen lähtökohtana koetaan olevan molemminpuolinen luottamus ja avoimuus.