Linkedinin hyödyntämismahdollisuudet B-to-B-yritykselle
Hämäläinen, Ville (2016)
Hämäläinen, Ville
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219948
Tiivistelmä
LinkedIn on sosiaalisen median palvelu, joka on tarkoitettu eri alojen ammattilaisille. Sen avulla henkilöt ja yritykset pystyvät verkostoitumaan toistensa kanssa. LinkedIniä on mahdol-lista käyttää hyödykseen rekrytoinnissa, myynnissä, yrityksen imagon parantamisessa, tiedot-tamisessa sekä uusien liiketoimintamahdollisuuksien löytämisessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää LInkedInin hyödyntämismahdollisuuksia b-to-b-liiketoiminnassa sekä luoda samalla opas uudelle LinkedInin käyttäjälle/yritykselle. Työ tehtiin kirjallisuuskatsauksena, tarkastelemalla aiheesta kirjoitettua kirjallisuutta ja artikkeleita. Ai-heesta ei ole kirjoitettu paljoa suomeksi, joten tarkastelu painottui pääasiassa englanninkieli-seen aineistoon. Aineiston valinnassa täytyi ottaa myös huomioon aineiston tuoreus, koska LinkedIn jatkuvasti päivittyvä sosiaalisen median palvelu ja tieto siitä vanhenee nopeasti. Lähteinä käytetyksi kirjallisuudeksi valittiin tunnettujen LinkedIn-ammattilaisten kirjoittamia kirjoja ja artikkeleita, joiden pohjalta pystyttiin tekemään analysointia ja johtopäätöksiä.
Aineiston avulla pystyttiin tekemään vaiheittain etenevät käyttöohjeet. Ohjeissa kerrotaan ensin miten luodaan uusi LinkedIn-profiili ja kuinka se saadaan muokattua mahdollisimman hyväksi. Seuraavaksi käydään läpi miten LInkedInin hakua käytetään sekä kuinka LinkedInin yritys-sivut toimivat. Lopuksi ohjeissa kerrotaan kuinka LinkedIniä saadaan hyödynnettyä yrityksen mainonnassa, myynnissä sekä rekrytoinnissa.
Työn loppuun on koottu yhteenveto siitä miten LInkedIn hyödyttää B-toB-yrityksiä. Se on jaet-tu kolmeen eri osaan sen perusteella kenelle LinkedInin hyödyt kohdistuvat. Jako on tehty seuraavasti: hyödyt kaikille yrityksille, hyödyt suurille yrityksille sekä hyödyt yksittäiselle käyt-täjälle. Viimeinen kappale siis kertoo kootusti kaikki ne pääasiat, joita yritys voi käyttää hyö-dykseen omassa liiketoiminnassaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää LInkedInin hyödyntämismahdollisuuksia b-to-b-liiketoiminnassa sekä luoda samalla opas uudelle LinkedInin käyttäjälle/yritykselle. Työ tehtiin kirjallisuuskatsauksena, tarkastelemalla aiheesta kirjoitettua kirjallisuutta ja artikkeleita. Ai-heesta ei ole kirjoitettu paljoa suomeksi, joten tarkastelu painottui pääasiassa englanninkieli-seen aineistoon. Aineiston valinnassa täytyi ottaa myös huomioon aineiston tuoreus, koska LinkedIn jatkuvasti päivittyvä sosiaalisen median palvelu ja tieto siitä vanhenee nopeasti. Lähteinä käytetyksi kirjallisuudeksi valittiin tunnettujen LinkedIn-ammattilaisten kirjoittamia kirjoja ja artikkeleita, joiden pohjalta pystyttiin tekemään analysointia ja johtopäätöksiä.
Aineiston avulla pystyttiin tekemään vaiheittain etenevät käyttöohjeet. Ohjeissa kerrotaan ensin miten luodaan uusi LinkedIn-profiili ja kuinka se saadaan muokattua mahdollisimman hyväksi. Seuraavaksi käydään läpi miten LInkedInin hakua käytetään sekä kuinka LinkedInin yritys-sivut toimivat. Lopuksi ohjeissa kerrotaan kuinka LinkedIniä saadaan hyödynnettyä yrityksen mainonnassa, myynnissä sekä rekrytoinnissa.
Työn loppuun on koottu yhteenveto siitä miten LInkedIn hyödyttää B-toB-yrityksiä. Se on jaet-tu kolmeen eri osaan sen perusteella kenelle LinkedInin hyödyt kohdistuvat. Jako on tehty seuraavasti: hyödyt kaikille yrityksille, hyödyt suurille yrityksille sekä hyödyt yksittäiselle käyt-täjälle. Viimeinen kappale siis kertoo kootusti kaikki ne pääasiat, joita yritys voi käyttää hyö-dykseen omassa liiketoiminnassaan.