Perehdyttäminen pankin päivittäisasioinnissa : Case: Pankki X
Pelttari, Janita (2016)
Pelttari, Janita
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420300
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Pankki X:lle. Tavoitteena oli syventyä kohdeyrityksen perehdytysprosessiin päivittäisasioinnissa. Tarkoituksena oli selvittää, miten perehdytys on toteutettu ja mikä on perehdyttäjän rooli prosessissa. Lisäksi opinnäytetyön tulosten pohjalta luotiin Pankki X:lle perehdyttäjän muistilista, jonka avulla perehdyttäjien on jatkossa helpompi suunnitella ja toteuttaa perehdytysjakso.
Opinnäytetyön aihe valikoitui sekä toimeksiantajan tarpeesta, että opinnäytetyön tekijän omasta kiinnostuksesta ja kokemuksesta perehdyttämisestä pankin päivittäisasioinnissa. Opinnäytetyö toteutettiin syksyn 2016 aikana.
Teoriaosuudessa syvennyttiin siihen, mitä perehdyttäminen on. Lisäksi selvitettiin, mitkä lait ohjaavat perehdyttämisen toteutusta ja mikä merkitys perehdyttämisellä on. Toisessa teorialuvussa käsiteltiin perehdyttämisprosessia ja perehdyttäjän toimenkuvaa siinä. Työn empiirisessä osuudessa kuvattiin kohdeyrityksen perehdytysprosessia ja perehdyttäjien roolia siinä.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tyypiltään työ on case-tutkimus, koska tutkittavasta yrityksestä tahdottiin saada mahdollisimman laaja kuva. Aineistoa työhön hankittiin sähköpostihaastatteluilla ja opinnäytetyön tekijän tekemällä havainnoinnilla.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selville, että Pankki X:n perehdytyksen toteutustavat vaihtelevat jonkin verran konttoreittain. Tämä kävi ilmi esimerkiksi siitä, että perehdytysjaksot olivat eri mittaisia ja materiaaleja jaettiin vaihtelevasti. Huomattiin myös, että perehdytyssuunnitelman käyttäminen oli vähäistä ja sitä kautta tavoitteet epäselviä. Perehdyttäjien työskentelyyn oltiin kuitenkin pääsääntöisesti tyytyväisiä. Perehdyttäjän muistilistalle huomattiin kuitenkin olevan tarvetta, jotta huomioidaan vielä paremmin mitä perehdytysjakson tulee sisältää.
Asiasanat: perehdyttäminen, pankkiala, perehdytysopas
Opinnäytetyön aihe valikoitui sekä toimeksiantajan tarpeesta, että opinnäytetyön tekijän omasta kiinnostuksesta ja kokemuksesta perehdyttämisestä pankin päivittäisasioinnissa. Opinnäytetyö toteutettiin syksyn 2016 aikana.
Teoriaosuudessa syvennyttiin siihen, mitä perehdyttäminen on. Lisäksi selvitettiin, mitkä lait ohjaavat perehdyttämisen toteutusta ja mikä merkitys perehdyttämisellä on. Toisessa teorialuvussa käsiteltiin perehdyttämisprosessia ja perehdyttäjän toimenkuvaa siinä. Työn empiirisessä osuudessa kuvattiin kohdeyrityksen perehdytysprosessia ja perehdyttäjien roolia siinä.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tyypiltään työ on case-tutkimus, koska tutkittavasta yrityksestä tahdottiin saada mahdollisimman laaja kuva. Aineistoa työhön hankittiin sähköpostihaastatteluilla ja opinnäytetyön tekijän tekemällä havainnoinnilla.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selville, että Pankki X:n perehdytyksen toteutustavat vaihtelevat jonkin verran konttoreittain. Tämä kävi ilmi esimerkiksi siitä, että perehdytysjaksot olivat eri mittaisia ja materiaaleja jaettiin vaihtelevasti. Huomattiin myös, että perehdytyssuunnitelman käyttäminen oli vähäistä ja sitä kautta tavoitteet epäselviä. Perehdyttäjien työskentelyyn oltiin kuitenkin pääsääntöisesti tyytyväisiä. Perehdyttäjän muistilistalle huomattiin kuitenkin olevan tarvetta, jotta huomioidaan vielä paremmin mitä perehdytysjakson tulee sisältää.
Asiasanat: perehdyttäminen, pankkiala, perehdytysopas