Kävijöiden ohjaaminen etusivulta valituille käyttäjäpoluille
Reponen, Vili (2016)
Reponen, Vili
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921004
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sitä, kuinka verkkosivuille hankitaan uusia kävijöitä ja kuinka heitä voidaan ohjailla erilaisille käyttäjäpoluille käyttäen sivujen teknisiä ominaisuuksia, analytiikkaa sekä hyödyntämällä havainnointiin liittyvää psykologiaa.
Tavoitteena opinnäytetyössä oli selvittää, mitkä asiat vaikuttavat verkkosivustojen käyttäjiin ja tehdä näiden pohjalta toimenantajayritykselle perusteltuja muutosehdotuksia heidän sivuilleen ja tutkia, oliko muutoksista hyötyä. Selvitys suoritettiin A/B-testauksella.
Opinnäytetyölle määritettiin yksi päätutkimuskysymys ja kaksi täydentävää kysymystä. Varsinainen tutkimusongelma oli verkkokävijöiden ohjaaminen etusivulta halutuille kävijäpoluille. Ensimmäinen tukeva kysymys käsitteli kävijän psykologista puolta; mitkä asiat vaikuttavat kävijän käyttäytymiseen? Toinen tukeva kysymys koski sivujen teknistä toteutusta ja kävijöiden hankkimiseen.
Selvityksen tulokset olivat ristiriitaiset, mutta hyödylliset. Kahdella kieliversiolla muutokset nostivat konversioprosenttia ja kahdella samat muutokset aiheuttivat laskevaa muutosta. Tulokset ovat kuitenkin hyödylliset, koska negatiivisetkin tulokset kertovat, mikä ei toiminut muutoksissa.
Kehitysehdotuksissa käydään läpi ne asiat, millä kävijäpolkuja ja ohjailtavuutta voidaan parantaa ja tutkia vielä enemmän.
Tavoitteena opinnäytetyössä oli selvittää, mitkä asiat vaikuttavat verkkosivustojen käyttäjiin ja tehdä näiden pohjalta toimenantajayritykselle perusteltuja muutosehdotuksia heidän sivuilleen ja tutkia, oliko muutoksista hyötyä. Selvitys suoritettiin A/B-testauksella.
Opinnäytetyölle määritettiin yksi päätutkimuskysymys ja kaksi täydentävää kysymystä. Varsinainen tutkimusongelma oli verkkokävijöiden ohjaaminen etusivulta halutuille kävijäpoluille. Ensimmäinen tukeva kysymys käsitteli kävijän psykologista puolta; mitkä asiat vaikuttavat kävijän käyttäytymiseen? Toinen tukeva kysymys koski sivujen teknistä toteutusta ja kävijöiden hankkimiseen.
Selvityksen tulokset olivat ristiriitaiset, mutta hyödylliset. Kahdella kieliversiolla muutokset nostivat konversioprosenttia ja kahdella samat muutokset aiheuttivat laskevaa muutosta. Tulokset ovat kuitenkin hyödylliset, koska negatiivisetkin tulokset kertovat, mikä ei toiminut muutoksissa.
Kehitysehdotuksissa käydään läpi ne asiat, millä kävijäpolkuja ja ohjailtavuutta voidaan parantaa ja tutkia vielä enemmän.