Microsoft SharePoint and IBM Connections Content Management Issues
Baldissara-Kunnela, Renata (2016)
Baldissara-Kunnela, Renata
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016

Creative Commons Attribution 1.0 Finland
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122121294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122121294
Tiivistelmä
Tämä tutkimus keskittyi Enterprise Content Management-markkinoiden (ECM) kahteen suurimpaan toimittajaan, jotka ovat Microsoft SharePoint ja IBM Connections suite.
Opinnäytetyön aihetta ehdotti Descom Oy:n johto. Kyseinen yritys myy IBM E-Commerce –ratkaisuja. Viime vuosien aikana heitä on alkanut kiinnostaa ECM-markkinoihin osallistuminen, mutta se vaatii valmistautumista. Heidän täytyy ymmärtää, miten Microsoft SharePoint eroaa IBM Connectionista voidakseen myydä sen tuotetta.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisia ja määrällisiä menetelmiä. Kvantitatiivinen tutkimus perustui kansainvälisesti tunnettuihin ja luotettaviin tutkimuslaitosten tutkimuksiin. Laadullinen tutkimus perustui online-artikkeleiden ja kirjojen tietoihin aiheesta.
Tutkimus tehtiin käymällä ensin läpi teoria ECM:stä. Kirjallisuuskatsaus keskittyi siihen, millaisia vaatimuksia ECM-hankkeilla on onnistuakseen. Myös epäonnistumisen syitä selvitettiin. Viimeisessä osassa käytiin läpi ECM-järjestelmien ominaisuuksia ja sitä, miten vertailtavat kaksi järjestelmää eroavat toisistaan. Vertailussa keskityttiin kuvaamaan järjestelmien eroavaisuuksia ja käyttömahdollisuuksia.
Tutkimuksen tuloksena on luettelo, jonka myyjä antaa asiakkaille itsearviointia varten ennen ECM-projektin alkamista. Listan avulla varmistetaan, että asiakkaat ovat hyvin valmistautuneita ja sitoutuneita ECM-käyttöönoton onnistumiseen.
Opinnäytetyön aihetta ehdotti Descom Oy:n johto. Kyseinen yritys myy IBM E-Commerce –ratkaisuja. Viime vuosien aikana heitä on alkanut kiinnostaa ECM-markkinoihin osallistuminen, mutta se vaatii valmistautumista. Heidän täytyy ymmärtää, miten Microsoft SharePoint eroaa IBM Connectionista voidakseen myydä sen tuotetta.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisia ja määrällisiä menetelmiä. Kvantitatiivinen tutkimus perustui kansainvälisesti tunnettuihin ja luotettaviin tutkimuslaitosten tutkimuksiin. Laadullinen tutkimus perustui online-artikkeleiden ja kirjojen tietoihin aiheesta.
Tutkimus tehtiin käymällä ensin läpi teoria ECM:stä. Kirjallisuuskatsaus keskittyi siihen, millaisia vaatimuksia ECM-hankkeilla on onnistuakseen. Myös epäonnistumisen syitä selvitettiin. Viimeisessä osassa käytiin läpi ECM-järjestelmien ominaisuuksia ja sitä, miten vertailtavat kaksi järjestelmää eroavat toisistaan. Vertailussa keskityttiin kuvaamaan järjestelmien eroavaisuuksia ja käyttömahdollisuuksia.
Tutkimuksen tuloksena on luettelo, jonka myyjä antaa asiakkaille itsearviointia varten ennen ECM-projektin alkamista. Listan avulla varmistetaan, että asiakkaat ovat hyvin valmistautuneita ja sitoutuneita ECM-käyttöönoton onnistumiseen.