Kilpailijoista erottuvan yritysilmeen suunnittelu isännöintitoimisto Ykkös-Isännöinnille
Teitto, Marianna (2010)
Teitto, Marianna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003195798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003195798
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aihe on kilpailijoista erottuvan yritysilmeen luominen isännöintitoimisto Ykkös-Isännöinnille. Yritys tuottaa isännöinti- ja kirjanpitopalveluja asunto-osakeyhtiöille sekä liikekiinteistöille Lappeenrannassa. Opinnäytetyöni koostuu visuaalisesta ja kirjallisesta
osuudesta. Visuaalisen osuuden suunnittelutyö jakautuu kahteen vaiheeseen. Ensimmäinen vaihe, jonka asiakas otti käyttöön, sisältää yritystunnuksen, käyntikortin, kirjelomakkeen, kirjekuoren ja ilmoituksen.
Asiakkaan tiukan aikataulun vuoksi ensimmäinen vaihe ei täyttänyt täysin odotuksiani yksityiskohtien täsmällisyydessä, selkeydessä ja soveltuvuudessa isännöintialan yritysilmeeksi. Päätin siis tutkia opinnäytetyössäni ensimmäistä vaihetta syvemmin ja löytää keinot, joilla yritysilmeestä saisi paremmin toimivan isännöintialan yritykselle. Toinen vaihe sisältää yritystunnuksen, käyntikortin, kirjelomakkeen, kirjekuoren, ilmoituksen, flyerin/esitteen, kansion, autoteippaukset,
t-paidat ja merkkien muotoon visualisoituja palveluperiaatteita. Toista vaihetta ei ole otettu vielä käyttöön asiakkaan puolesta, mutta se olisi tulevaisuudessa potentiaalisesti mahdollista.
Kirjallisessa osiossa esittelen isännöintialaa ja tutustuin graafisen suunnittelun ja mainonnan kirjallisuuteen saadakseni teoreettista taustaa työlleni. Haastattelin
yrityksen toimitusjohtajaa Mari Kiljusta kartoittaakseni tietoja heidän palveluistaan ja kilpailijoistaan Tutkin myös kilpailijoiden yritystunnuksia, palveluja ja verkkosivuja löytääkseni tietoja siitä, kuinka Ykkös-Isännöinti voisi yritysilmeellään ja visuaalisella viestinnällään erottua kilpailijoista.
Suunnittelutyöni lähtökohtana oli luoda yritysilmeestä kilpailijoista erottuva, nuorekas, raikas, moderni yhtenäinen visuaalinen kokonaisuus. Opinnäytetyön lopputulos on onnistunut graafinen ilme, joka koostuu edellä mainituista ominaisuuksista. Graafinen ilme antaa yrityksestä myös positiivisen, ihmisläheisen ja helposti lähestyttävän mielikuvan.
osuudesta. Visuaalisen osuuden suunnittelutyö jakautuu kahteen vaiheeseen. Ensimmäinen vaihe, jonka asiakas otti käyttöön, sisältää yritystunnuksen, käyntikortin, kirjelomakkeen, kirjekuoren ja ilmoituksen.
Asiakkaan tiukan aikataulun vuoksi ensimmäinen vaihe ei täyttänyt täysin odotuksiani yksityiskohtien täsmällisyydessä, selkeydessä ja soveltuvuudessa isännöintialan yritysilmeeksi. Päätin siis tutkia opinnäytetyössäni ensimmäistä vaihetta syvemmin ja löytää keinot, joilla yritysilmeestä saisi paremmin toimivan isännöintialan yritykselle. Toinen vaihe sisältää yritystunnuksen, käyntikortin, kirjelomakkeen, kirjekuoren, ilmoituksen, flyerin/esitteen, kansion, autoteippaukset,
t-paidat ja merkkien muotoon visualisoituja palveluperiaatteita. Toista vaihetta ei ole otettu vielä käyttöön asiakkaan puolesta, mutta se olisi tulevaisuudessa potentiaalisesti mahdollista.
Kirjallisessa osiossa esittelen isännöintialaa ja tutustuin graafisen suunnittelun ja mainonnan kirjallisuuteen saadakseni teoreettista taustaa työlleni. Haastattelin
yrityksen toimitusjohtajaa Mari Kiljusta kartoittaakseni tietoja heidän palveluistaan ja kilpailijoistaan Tutkin myös kilpailijoiden yritystunnuksia, palveluja ja verkkosivuja löytääkseni tietoja siitä, kuinka Ykkös-Isännöinti voisi yritysilmeellään ja visuaalisella viestinnällään erottua kilpailijoista.
Suunnittelutyöni lähtökohtana oli luoda yritysilmeestä kilpailijoista erottuva, nuorekas, raikas, moderni yhtenäinen visuaalinen kokonaisuus. Opinnäytetyön lopputulos on onnistunut graafinen ilme, joka koostuu edellä mainituista ominaisuuksista. Graafinen ilme antaa yrityksestä myös positiivisen, ihmisläheisen ja helposti lähestyttävän mielikuvan.