Työterveyspalveluiden valintaan vaikuttavat seikat ja yritysasiakkaiden tyytyväisyys Mehiläisen työterveyspalveluihin
Blommendahl, Mari (2010)
Blommendahl, Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003215822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003215822
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Mehiläinen-konsernin yritysasiakkaiden tyytyväisyys Mehiläisen työterveyspalveluihin ja kartoittaa, millä kriteereillä yritykset valitsevat työterveyspalveluiden tarjoajan. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä asiat ovat vaikuttaneet palveluntarjoajan valintaan, millaisia asioita Mehiläisen yhteistyökumppanit pitävät tärkeänä, mitkä palvelut toimivat ja missä palveluissa olisi kehittämisen varaa.
Tutkimuksen toimeksiantaja Mehiläinen on Suomen johtava yksityisten terveydenhoitopalvelujen tuottaja Suomessa. Työterveyshuollon piirissä sillä on noin 230 000 henkilöä. Mehiläinen tarjoaa asiakkailleen asiantuntijapalvelua, jonka avulla yritykset voivat edistää työntekijöidensä hyvinvointia.
Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina ja tiukan aikataulun vuoksi sähköisellä kyselylomakkeella. Näiden lisäksi tehtiin yksi puhelinhaastattelu. Haastateltaviksi toimeksiantaja valitsi sekä uusia että vanhoja yhteistyökumppaneitaan. Tutkimukseen vastasi seitsemän Mehiläisen yritysasiakasta. Yksi uusista asiakkaista vastasi kyselyyn puhelimitse. Haastattelut toteutettiin marras- ja joulukuussa 2009.
Tutkimuksesta saatiin selville, että yleisesti ottaen yritysasiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön Mehiläisen kanssa. Mehiläinen koettiin asiantuntevaksi ja luotettavaksi kumppaniksi, joka vastaa hyvin asiakkaidensa tarpeisiin. Erityisen tyytyväisiä oltiin yhteyshenkilöihin ja henkilökemioihin. Hyvänä pidettiin myös sitä, että kaikki palvelut löytyvät samalta tarjoajalta ja palvelut ovat monipuolisia.
Mielipiteet erosivat hiukan kysyttäessä toimipisteiden sijainnista. Jotkut pitivät sijaintia hyvänä, mutta joidenkin mielestä kilpailijoilla oli parempi sijainti. Mehiläinen tarjoaa omia verkostokumppaneitaan asiakkaidensa käytettäväksi sellaisilla paikkakunnilla, joilla sillä ei ole omia toimipisteitä. Verkostokumppaneiden toimintaan ei oltu tyytyväisiä. Haastateltavat kokivat, että verkostokumppanit eivät tunne yhteisiä toimintatapoja ja niiden palvelu poikkeaa hyvin paljon Mehiläisen omien toimipaikkojen palveluista. Kehittämistä olisi myös raporteissa, joihin toivottiin yksityiskohtaisempaa tietoa esimerkiksi sairauspoissaolopäivien määristä ja aukioloajoista.
Tutkimuksen toimeksiantaja Mehiläinen on Suomen johtava yksityisten terveydenhoitopalvelujen tuottaja Suomessa. Työterveyshuollon piirissä sillä on noin 230 000 henkilöä. Mehiläinen tarjoaa asiakkailleen asiantuntijapalvelua, jonka avulla yritykset voivat edistää työntekijöidensä hyvinvointia.
Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina ja tiukan aikataulun vuoksi sähköisellä kyselylomakkeella. Näiden lisäksi tehtiin yksi puhelinhaastattelu. Haastateltaviksi toimeksiantaja valitsi sekä uusia että vanhoja yhteistyökumppaneitaan. Tutkimukseen vastasi seitsemän Mehiläisen yritysasiakasta. Yksi uusista asiakkaista vastasi kyselyyn puhelimitse. Haastattelut toteutettiin marras- ja joulukuussa 2009.
Tutkimuksesta saatiin selville, että yleisesti ottaen yritysasiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön Mehiläisen kanssa. Mehiläinen koettiin asiantuntevaksi ja luotettavaksi kumppaniksi, joka vastaa hyvin asiakkaidensa tarpeisiin. Erityisen tyytyväisiä oltiin yhteyshenkilöihin ja henkilökemioihin. Hyvänä pidettiin myös sitä, että kaikki palvelut löytyvät samalta tarjoajalta ja palvelut ovat monipuolisia.
Mielipiteet erosivat hiukan kysyttäessä toimipisteiden sijainnista. Jotkut pitivät sijaintia hyvänä, mutta joidenkin mielestä kilpailijoilla oli parempi sijainti. Mehiläinen tarjoaa omia verkostokumppaneitaan asiakkaidensa käytettäväksi sellaisilla paikkakunnilla, joilla sillä ei ole omia toimipisteitä. Verkostokumppaneiden toimintaan ei oltu tyytyväisiä. Haastateltavat kokivat, että verkostokumppanit eivät tunne yhteisiä toimintatapoja ja niiden palvelu poikkeaa hyvin paljon Mehiläisen omien toimipaikkojen palveluista. Kehittämistä olisi myös raporteissa, joihin toivottiin yksityiskohtaisempaa tietoa esimerkiksi sairauspoissaolopäivien määristä ja aukioloajoista.