Asiakastyytyväisyys seikkailupuiston kahvila-ravintolassa, case: HopLop Lappeenranta
Taskinen, Henna (2017)
Taskinen, Henna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701101243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701101243
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Lappeenrannan HopLop -seikkailupuiston asiakastyytyväisyyttä. Tutkimuksella haluttiin selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä kahvila-ravintolan ruokatuotteita, palvelua ja viihtyvyyttä kohtaan. Tutkimuskysymyksiä opinnäytetyössä olivat seuraavat: Kuinka tyytyväisiä kahvila-ravintolan asiakkaat ovat tällä hetkellä ja kuinka asiakastyytyväisyyttä voisi tulevaisuudessa parantaa?
Tutkimuksen tietoperusta koostuu asiakastyytyväisyyden ja tuotekehityksen kirjallisuudesta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sekä määrällistä että laadullista toteutustapaa. HopLopin kahvila-ravintolassa toteutettiin kesällä 2016 asiakastyytyväisyyskysely, johon asiakkaat vastasivat anonyymisti paikanpäällä. Kyselylomake suunniteltiin ja toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Opinnäytetyön pohdintaosiossa selvitettiin vapaamuotoisen haastattelun avulla toimeksiantajan mielipiteitä tutkimuksen hyödyllisyydestä ja kyselytuloksissa ilmenneistä mahdollisista parannusehdotuksista.
Tutkimuksen tulosten avulla saatiin selville, että eniten tyytyväisiä kahvila-ravintolassa ollaan asiakaspalveluun ja seikkailupuiston tarjontaan. Kahvila-ravintolan tuotteisiin ja palveluihin ollaan myös pääosin tyytyväisiä. Eniten kehitystä halutaan tuotteiden monipuolisuuteen sekä erityisruokavalioiden parempaan huomioon ottamiseen. Vapaiden kehitysehdotusten osion ansiosta saatiin tuotettua laajemmin tietoa asiakkaiden toiveista kuin mitä olisi saatu vain vaihtoehtokysymysten avulla.
Tutkimuksen tietoperusta koostuu asiakastyytyväisyyden ja tuotekehityksen kirjallisuudesta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sekä määrällistä että laadullista toteutustapaa. HopLopin kahvila-ravintolassa toteutettiin kesällä 2016 asiakastyytyväisyyskysely, johon asiakkaat vastasivat anonyymisti paikanpäällä. Kyselylomake suunniteltiin ja toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Opinnäytetyön pohdintaosiossa selvitettiin vapaamuotoisen haastattelun avulla toimeksiantajan mielipiteitä tutkimuksen hyödyllisyydestä ja kyselytuloksissa ilmenneistä mahdollisista parannusehdotuksista.
Tutkimuksen tulosten avulla saatiin selville, että eniten tyytyväisiä kahvila-ravintolassa ollaan asiakaspalveluun ja seikkailupuiston tarjontaan. Kahvila-ravintolan tuotteisiin ja palveluihin ollaan myös pääosin tyytyväisiä. Eniten kehitystä halutaan tuotteiden monipuolisuuteen sekä erityisruokavalioiden parempaan huomioon ottamiseen. Vapaiden kehitysehdotusten osion ansiosta saatiin tuotettua laajemmin tietoa asiakkaiden toiveista kuin mitä olisi saatu vain vaihtoehtokysymysten avulla.