TOIMINTAMALLIN KEHITTÄMINEN LASTEN JA NUORTEN HOITOA JA KUNTOUTUSTA VARTEN HONKALAMPI-KESKUKSESSA
Kemppainen, Maija (2017)
Kemppainen, Maija
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702021899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702021899
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää aktiivisuuden- ja tarkkaavaisuushäiriöistä kärsivien lasten ja nuorten hoitoa ja kuntoutusta Pohjois-Karjalan sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen kuntayhtymässä, sosiaalipalvelujen alueella. Tavoitteena oli kehittää hoitohenkilökunnalle toimintamalli aktiivisuuden- ja tarkkaavuushäiriöistä kärsivien lasten ja nuorten hoitoa ja kuntoutusta varten. Toimintamalli pohjautuu osittain näyttöön perustuviin hoito- ja kuntoutusmenetelmiin.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa noudattaen ryhmätyöskentelyn avulla. Aineistoa kerättiin alkukartoitus- ja tarkentavilla kysymyksillä ja SWOT-analyysin avulla. Kehittämistyöryhmä koostui lähihoitajista, ohjaajasta, lääkäristä ja psykologista.
Kehittämisprosessin tuloksena saatiin kehitettyä Avaimia arkeen -toimintamalli. Toimintamalli on jaettu kolmeen eri vaiheeseen, jotka ovat valmistelu, toteutus ja seuranta. Toimintamalli pitää sisällään ne asiat, jotka on huomioitava ennen osastojaksolle tuloa, jakson aikana ja kotiutuessa. Toimintamallia voidaan hyödyntää uusien työntekijöiden ja opiskelijoiden perehdyttämisessä sekä henkilöstösuunnittelussa.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa noudattaen ryhmätyöskentelyn avulla. Aineistoa kerättiin alkukartoitus- ja tarkentavilla kysymyksillä ja SWOT-analyysin avulla. Kehittämistyöryhmä koostui lähihoitajista, ohjaajasta, lääkäristä ja psykologista.
Kehittämisprosessin tuloksena saatiin kehitettyä Avaimia arkeen -toimintamalli. Toimintamalli on jaettu kolmeen eri vaiheeseen, jotka ovat valmistelu, toteutus ja seuranta. Toimintamalli pitää sisällään ne asiat, jotka on huomioitava ennen osastojaksolle tuloa, jakson aikana ja kotiutuessa. Toimintamallia voidaan hyödyntää uusien työntekijöiden ja opiskelijoiden perehdyttämisessä sekä henkilöstösuunnittelussa.