Osaamisen jalkauttaminen : pilottiryhmä Rk-asunnot Jutsenvirta
Pietarinen, Vesa-Matti; Reetta Nikinmaa (2017)
Pietarinen, Vesa-Matti
Reetta Nikinmaa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702041990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702041990
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin ja testattiin Osaamisen jalkauttamisen – prosessia pilottiryhmän avulla Rinnekodin Joutsenvirran asumispalveluyksikössä. Tarkoituksena oli selvittää onko Rinnekodin työntekijöilleen antamalla koulutuksella merkitystä ja jalkautuuko koulutuksissa saatu tieto sekä talon sisällä oleva moniammatillinen osaaminen koko työyhteisön käyttöön.
Totetutimme opinnäytetyömme monimuotoisena, kehittäispainoitteisena produktina. Prosessi sisälsi kaksi erillista verkossa anonyymisti tehtävää teemahaastattelua (koulutus- ja palautehaastattelu), ryhmien toiminnallisten osuuksien suunnittelun ja toteutuksen, tulosten analysoinnin ja raportoinnin. Pienryhmien toiminnallisissa osuuksissa viitekehyksenä toimi jaetun asiantuntijuuden teoria sekä osallisuuden ja työhyvinvoinnin sosiaalipedagogiset käsitteet.
Prosessin alussa pidetyn koulutushaastattelun tulosten mukaan koulutus ei levinnyt yksiköihin työkäytännöiksi asti, vaan jäi usein ainoastaan koulutukseen osallistujan tiedoksi. Osaamisen jalkauttamisen- prosessin jälkeen palautehaastattelussa lähes kaikki osanottajat kokivat tietotaitonsa lisääntyneen ja myös annettu koulutus koettiin aiempaa hyödyllisemmäksi. Yksikön työtavoissa ja asiakkaiden kanssa kommunikoidessa koettiin positiivista muutosta ja kehitystä.
Totetutimme opinnäytetyömme monimuotoisena, kehittäispainoitteisena produktina. Prosessi sisälsi kaksi erillista verkossa anonyymisti tehtävää teemahaastattelua (koulutus- ja palautehaastattelu), ryhmien toiminnallisten osuuksien suunnittelun ja toteutuksen, tulosten analysoinnin ja raportoinnin. Pienryhmien toiminnallisissa osuuksissa viitekehyksenä toimi jaetun asiantuntijuuden teoria sekä osallisuuden ja työhyvinvoinnin sosiaalipedagogiset käsitteet.
Prosessin alussa pidetyn koulutushaastattelun tulosten mukaan koulutus ei levinnyt yksiköihin työkäytännöiksi asti, vaan jäi usein ainoastaan koulutukseen osallistujan tiedoksi. Osaamisen jalkauttamisen- prosessin jälkeen palautehaastattelussa lähes kaikki osanottajat kokivat tietotaitonsa lisääntyneen ja myös annettu koulutus koettiin aiempaa hyödyllisemmäksi. Yksikön työtavoissa ja asiakkaiden kanssa kommunikoidessa koettiin positiivista muutosta ja kehitystä.