Nykytilakartoitus : Outdoors Finland - Discover Pohjanmaa - esiselvityshanke
Mononen, Jonna; Smeds, Peter (2010)
Mononen, Jonna
Smeds, Peter
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702062045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702062045
Tiivistelmä
Matkailun edistämiskeskus (MEK) koordinoi valtakunnallista Outdoors Finland -hanketta, jonka tavoitteena on tuotteistaa luontoon liittyviä matkailuaktiviteetteja kansainvälisille markkinoille. Hanke tukee Suomen matkailustrategiaa. Alueellisen Discover Pohjanmaa -esiselvityshankkeen tavoite on selvittää Pohjanmaan kesäaktiviteettitoimijoiden ja -tuotteiden nykytila sekä rakentaa toimenpideohjelma jatkokehittämistä varten. Hankkeen on rahoittanut Pohjanmaa ELY-keskus Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto;Eurooppa investoi maaseutualueisiin. Pohjanmaan fyysinen toimintaympäristö kuten Unescon maailmaperintöalue Merenkurkussa ja ympäröivä maaseutu antavat erinomaiset puitteet kesäaktiviteettien kehittämiselle. Teemoina ovat kalastus-, melonta-, pyöräily-, vaellus- ja sauvakävely-, hevosmatkailu- sekä wildlife-aktiviteetit.
Tämän nykytilakartoituksen tavoitteena oli selvittää alueen kesäaktiviteettituotteita tuottavien toimijoiden nykytila ja heidän näkemyksiään tulevaisuudesta. Nykytilakartoituksen aineisto kerättiin vuoden 2010 tammi-huhtikuun välisenä aikana. Tutkimustapoina käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiiviseen tutkimukseen haastateltiin puhelimitse 52 toimijaa alueen 78 kesäaktiviteettitoimijasta, näin ollen vastausprosentiksi saatiin 67 %. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna, johon osallistui 10 matkailualan asiantuntijaa Pohjanmaalta. Tutkimustulosten pohjalta toteutettiin kesällä 2010 myös sähköinen tutkimus kesäaktiviteettien kehittämistavoitteista. Tutkimukseen osallistui 13 toimijaa ja asiantuntijaa.
Tutkimustulosten mukaan Pohjanmaan kesäaktiviteettitoimijat ovat pieniä yrityksiä, joiden toimintakausi rajoittuu kesäsesonkiin. Alueelle tuotetarjonta on pirstaloitunutta ja alueelta puuttuu selkeä kokonaistuote. Alueen kesäaktiviteettituotteet ovat lähinnä räätälöityjä 2–3 tunnin ohjelmia, jotka on suunnattu liikematkailijoille. Nykyiset asiakkaat ovat selkeästi kotimaan matkailijoita lähialueilta. Tutkimuksen perusteella alueen toimijat ovat kiinnostuneet kehittämään tuotteitaan kansainvälisille matkailijoille. Sekä toimijat että matkailualan asiantuntijat suhtautuvat Pohjanmaan matkailuelinkeinon tulevaisuuteen positiivisesti. Pohjanmaan kesäaktiviteetti toimijoiden haasteet ovat samansuuntaisia kuin aiemmat valtakunnalliset tutkimukset ovat osoittaneet.
Tutkimuksen perusteella kehittämistoimenpiteinä suositellaan kokonaistuotteen luomista, jonka avulla toimijoiden yhteistyö tiivistyy ja alueen tunnettuutta voidaan edistää. Alueen kesäaktiviteettituotteiden laadun ja turvallisuuden parantamiseksi on pyrittävä täyttämään MEK:n laatu- ja tuotesuositukset. Tuotekehityksen ja kohderyhmän tarkentamisen avulla aluetta voidaan markkinoida paremmin ja kasvattaa matkailun volyymia. Kehittämistyö edellyttää myös toimijoiden ja alueen matkailuorganisaatioiden pitkäjänteistä sitoutumista yhteistyöhön.
Tämän nykytilakartoituksen tavoitteena oli selvittää alueen kesäaktiviteettituotteita tuottavien toimijoiden nykytila ja heidän näkemyksiään tulevaisuudesta. Nykytilakartoituksen aineisto kerättiin vuoden 2010 tammi-huhtikuun välisenä aikana. Tutkimustapoina käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiiviseen tutkimukseen haastateltiin puhelimitse 52 toimijaa alueen 78 kesäaktiviteettitoimijasta, näin ollen vastausprosentiksi saatiin 67 %. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna, johon osallistui 10 matkailualan asiantuntijaa Pohjanmaalta. Tutkimustulosten pohjalta toteutettiin kesällä 2010 myös sähköinen tutkimus kesäaktiviteettien kehittämistavoitteista. Tutkimukseen osallistui 13 toimijaa ja asiantuntijaa.
Tutkimustulosten mukaan Pohjanmaan kesäaktiviteettitoimijat ovat pieniä yrityksiä, joiden toimintakausi rajoittuu kesäsesonkiin. Alueelle tuotetarjonta on pirstaloitunutta ja alueelta puuttuu selkeä kokonaistuote. Alueen kesäaktiviteettituotteet ovat lähinnä räätälöityjä 2–3 tunnin ohjelmia, jotka on suunnattu liikematkailijoille. Nykyiset asiakkaat ovat selkeästi kotimaan matkailijoita lähialueilta. Tutkimuksen perusteella alueen toimijat ovat kiinnostuneet kehittämään tuotteitaan kansainvälisille matkailijoille. Sekä toimijat että matkailualan asiantuntijat suhtautuvat Pohjanmaan matkailuelinkeinon tulevaisuuteen positiivisesti. Pohjanmaan kesäaktiviteetti toimijoiden haasteet ovat samansuuntaisia kuin aiemmat valtakunnalliset tutkimukset ovat osoittaneet.
Tutkimuksen perusteella kehittämistoimenpiteinä suositellaan kokonaistuotteen luomista, jonka avulla toimijoiden yhteistyö tiivistyy ja alueen tunnettuutta voidaan edistää. Alueen kesäaktiviteettituotteiden laadun ja turvallisuuden parantamiseksi on pyrittävä täyttämään MEK:n laatu- ja tuotesuositukset. Tuotekehityksen ja kohderyhmän tarkentamisen avulla aluetta voidaan markkinoida paremmin ja kasvattaa matkailun volyymia. Kehittämistyö edellyttää myös toimijoiden ja alueen matkailuorganisaatioiden pitkäjänteistä sitoutumista yhteistyöhön.