Tieto- ja viestintätekniikka lasten itsearvioinnin välineenä päiväkodissa
Fri, Heidi (2017)
Fri, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702082168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702082168
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena Vantaalla Simonmetsän päiväkodissa 3-6- vuotiaiden lasten kanssa. Toimintatutkimus pohjautui keväällä 2016 tehtyyn kehittämistehtävään, jossa lapset arvioivat oman viikkonsa kulkua. Opinnäytetyössä syvennyttiin lasten itsearvioinnin taitojen harjoitteluun taulutietokonetta hyödyntäen. Tarve perustui esiopetuksen opetussuunnitelmaan, jossa painotettiin osallisuutta, tieto- ja viestintäteknisiä oppimisympäristöjä ja lasten itsearvioinnin taitoja. Tarve nousi myös varhaiskasvatussuunnitelmasta sekä yhteistyöpäiväkodin varhaiskasvattajilta. Opinnäytetyön toteutuksessa lapset suunnittelivat valokuvaamista taulutietokoneella, asettivat tavoitteita kuvaamiselle, toimivat suunnitelmansa mukaisesti ja lopuksi arvioivat omaa onnistumistaan. Lapset tarkastelivat ottamiaan kuvia taulutietokoneen sovelluksilla. Toiminnan kautta havainnoitiin sovelluksien toimivuutta käytännön tilanteissa.
Tavoitteena oli lisätä lasten osallisuutta ja saada heidän äänensä kuuluviin arvioinnin ja valokuvien kautta. Tarkoituksena oli löytää hyviä taulutietokoneen sovelluksia arviointia varten. Opinnäytetyön keskeisimpänä tuloksena löytyi kolme arvioinnissa hyödynnettävää taulutietokoneen sovellusta. Yksi sovelluksista oli PowerPoint, johon tuotokseksi tehtiin lasten päivähoitoviikkoa kuvaava pohja arvioinnin tilanteita varten. PowerPoint-pohja on palautteen mukaan käyttökelpoinen työväline, jonka ammattilaiset voivat nostaa omalla toiminnallaan pedagogiseksi välineeksi. Osana tuotosta oli myös teorioihin pohjaava arvioinnin prosessi joka tuki sovellusten käyttöä sekä kuvallinen ohjeistus sovellusten toiminnasta. Tuotos kehitettiin ja viimeisteltiin palautteiden pohjalta ja luovutettiin Simonmetsän päiväkotiin vapaasti käytettäväksi arvioinnin tilanteisiin lasten kanssa.
Tavoitteena oli lisätä lasten osallisuutta ja saada heidän äänensä kuuluviin arvioinnin ja valokuvien kautta. Tarkoituksena oli löytää hyviä taulutietokoneen sovelluksia arviointia varten. Opinnäytetyön keskeisimpänä tuloksena löytyi kolme arvioinnissa hyödynnettävää taulutietokoneen sovellusta. Yksi sovelluksista oli PowerPoint, johon tuotokseksi tehtiin lasten päivähoitoviikkoa kuvaava pohja arvioinnin tilanteita varten. PowerPoint-pohja on palautteen mukaan käyttökelpoinen työväline, jonka ammattilaiset voivat nostaa omalla toiminnallaan pedagogiseksi välineeksi. Osana tuotosta oli myös teorioihin pohjaava arvioinnin prosessi joka tuki sovellusten käyttöä sekä kuvallinen ohjeistus sovellusten toiminnasta. Tuotos kehitettiin ja viimeisteltiin palautteiden pohjalta ja luovutettiin Simonmetsän päiväkotiin vapaasti käytettäväksi arvioinnin tilanteisiin lasten kanssa.